سفر شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه به بندر عباس

روز سه‌شنبه مورخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ به دعوت موسسه خیریه بیماران خاص و استانداری استان هرمزگان، جمعی از اعضای هیئت مدیره و شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه به این استان سفر کردند. این سفر با هدف آشنایی بیشتر با سمن‌های فعال در استان هرمزگان و ایجاد ارتباط و فرصت‌های همکاری مشترک انجام شد. در ادامه گزارشی از رویدادهای این سفر ارائه می‌شود :

بازدید از مناطق حاشیه نشین شهر بندر عباس :

صبح روز یکشنبه ۲۰ دی ماه و در آغاز سفر شورای مرکزی شبکه با همراهی آقای محسن بختیار، رئیس گروه سازمان‌های مردم نهاد استان هرمزگان بازدیدی از مناطق حاشیه نشین شهر بندر عباس به عمل آمد. در این منطقه که فاصله چندانی با مرکز شهر بندرعباس نداشت نزدیک به ۶۰۰ نفر درون چادر و در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند. طبق اعلام مسئولین استان از این جمعیت فقط ۲ نفر آن هم تا مقطع راهنمایی تحصیل کرده بودند. همچنین حدود ۷۰ درصد این جمعیت زنان و کودکان بودند و زندگی این خانواده‌ها از طریق دست‌فروشی و تکدی‌گری در سطح شهر بندرعباس تامین می‌شد. طبق آمار حدود ۴۳ درصد از جمعیت شهر بندر عباس به عنوان بزرگترین بندر کشور، در مناطق حاشیه نشین و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

بازدید از دبستان پسرانه سعدی در شهر بندر عباس :

اعضای شورای مرکزی در این سفر از دبستان پسرانه سعدی در منطقه شهید غفاری نژاد بازدید کردند، در این بازدید مدیران مدرسه به بیان مشکلات در فضای فیزیکی و امکانات آموزشی مدرسه پرداختند.

برگزاری جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه :

سومین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با حضور ۲۲ عضو شواری مرکزی در محل موسسه خیریه بیماران خاص استان هرمزگان برگزار شد. در این جلسه ابتدا فیرزوه صابر، مدیرعامل شبکه گزارشی از عملکرد دو ماه گذشته شبکه ارائه داد و در ادامه  اعضای شورای مرکزی در ارتباط با تشکیل شبکه‌های تخصصی، تکمیل و ارائه آیین نامه داخلی و سیاست‌ها و استراتژی های آینده شبکه بحث و گفت‌وگو کردند.

بازدید از کارگاه‌های آموزشی مجتمع آموزشی و توانمندسازی رشمون :

در ادامه روز نخست سفر اعضای شورای مرکزی از کارگاه‌های آموزشی مجتمع رشمون بازدید کردند. به گفته میترا قاسمی راد، مدیرعامل موسسه خیریه بیماران خاص در بندرعباس این کارگاه‌های تولیدی با هدف توانمندسازی مهارتی و اقتصادی بیماران خاص و توانمندسازی در زمینه‌های تولیدی پوشاک، زیورآلات و چرم دوزی با نام کارگاه توانمندسازی رشمون (ریسمان) به همت موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان در بندرعباس راه‌اندازی و به مرحله تولید و فروش رسیده است.

برگزاری جلسه اعضای شورای مرکزی شبکه با استاندار هرمزگان با حضور جمعی از مدیران سمن‌های استان هرمزگان :

در پایان نخستین روز از سفر شورای مرکزی شبکه ملی به استان هرمزگان جلسه‌ای مشترک با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، اعضای شبکه ملی و جمعی از مدیران سمن‌های استان برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر اخلاقی‌پور مدیرکل اجتماعی استانداری هرمزگان و مدیران اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش مطالبی را در ارتباط با مشکلات اجتماعی استان بیان کردند. در ادامه و پس از معرفی اعضای شورای مرکزی شبکه فیروزه صابر، مدیر عامل شبکه گفت : شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه به طور غیر رسمی بیش از 4 سال است که فعالیت می‌کند و به طور رسمی با اخذ مجوز از وزارت کشور از اردیبهشت سال 95 تا به امروز مشغول به فعالیت است، شبکه دارای 130 عضو است که این اعضا یا موسسات خیریه هستند و یا NGO هستند که مجموعا همگی شخصیت حقوقی دارند. هدف اصلی از شکل‌گیری شبکه کمک به توسعه ظرفیت اعضا، همگرایی میان اعضای شبکه و تثبیت و تحکیم جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد است.

صابر در ادامه افزود : اگر جامعه مدنی را به عنوان یکی از رئوس توسعه در نظر بگیریم سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان بخشی از جامعه مدنی نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا می‌کنند. شبکه تا کنون خدماتی در راستای ماموریت و اهداف خود انجام داده است و تلاش می‌کند این فعالیت‌ها را در سطح کل موسسات مردم‌نهاد و در سطح ملی پیش‌ ببرد.

صابر در ادامه ضمن اشاره به تشکیل کارگروه تشکل‌های مردم‌نهاد ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت : این کارگروه با پیشنهاد شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه تشکیل شده است و آمادگی دارد کارگروه‌های استانی را نیز در استان‌های مختلف از جمله استان هرمزگان تشکیل دهد. صابر در پایان پیشنهاد داد شبکه استانی سازمان‌های مردم‌نهاد استان هرمزگان به عنوان اولین شبکه استانی زیر مجموعه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه تشکیل شود.

در ادامه این جلسه اعضای شبکه پیشنهاداتی را در ارتباط با فرصت‌های همکاری و مشارکت ارائه دادند:

سهیل معینی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انجمن افق باور :

با توجه به رویکرد انجمن در حوزه توانمندسازی معلولین، لازم است که گروه‌های هدف توانمند شوند. در این عرصه انجمن پتانسیل‌هایی دارد که می‌‌تواند در اختیار استان قرار دهد. انجمن باور در گذشته سابقه فعالیت و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی در استان هرمزگان را داشته است و در این رویداد طی ۳ روز نزدیک به ۳۰ سازمان مردم‌نهاد در شهر بندرعباس آموزش داده شده‌اند. به طور مشخص دو پیشنهاد ارائه می‌دهم : اول، ارائه آموزش‌های کاربردی با هدف توانمندسازی افراد دارای معلولیت و سازمان‌های آنها، که در سطوح مختلف قابل پیگیری و اجرا است، از جمله طرح توانمندسازی نابینایان که در تهران به صورت پایلوت انجام شده است. دوم، موضوع اشتغال است، اگر همکاران ما در این استان در ارتباط با اشتغال افراد دارای معلولیت طرح‌هایی دارند ما می‌توانیم از وزرات تعاون بودجه‌هایی را برای حمایت از این طرح‌ها فراهم کنیم.

اکرم مصوری منش، مدیرعامل انجمن مطالعات و تحقیقات زنان :

استان هرمزگان استانی برخوردار است و تامین کننده بخش عمده ای از نیازهای کشور است، به طوری که حدود ۶۰ درصد از تجارت کشور از طریق این استان انجام می‌شود  و از طرفی این استان دارای پتانسیل‌های مردمی بسیار قوی است. متاسفانه با مشاهدات امروز ما و طبق آماری که مسئولین استانداری ارائه دادند حدود ۴۰ درصد از مردم استان در مناطق حاشیه نشین و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و تصویر زیبای شهر را از بین برده‌اند و حتی یک زندگی عادی و طبیعی را ندارند و از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی محروم هستند. پس از دیدن این صحنه‌ها سوالی در ذهن شکل می‌گیرد و آن اینکه بعد از گذشت این همه سال ما باید شاهد چنین تصاویری در شهربندرعباس باشیم. من می‌خواستم از آقای استاندار سوال کنم که برنامه شما برای رفع این مشکلات در استان چیست ؟ مردم و خیرین آماده هستند اما دولت محلی چه برنامه‌ای برای مدیریت منابع موجود دارد؟

احمد هوشنگی، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین حمایت از بیماران صعب‌العلاج استان تهران :

بنده در سال‌های گذشته تجربه فعالیت و ساخت مدرسه، مسجد و کلینیک‌های درمانی را در استان هرمزگان داشته‌ام. این شبکه دست خود را برای کمک به سوی استان هرمزگان دراز کرده است و ما امیدواریم با کمک و مساعدت مسئولین استان این همکاری‌ها انجام شود.

طیبه دهباشی، انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا :

ما به عنوان تنها NGO فعال در حوزه بیماران اعصاب و روان در حال فعالیت هستیم.  من در سفر با خانمی آشنا شدم که دختر 29 ساله‌اش دارای مشکل اعصاب و روان بود و به همین خاطر از شهر میناب به شهر دیگری مهاجرت کرده بود و به خاطر نبود امکانات در آن شهر مجبور شده بود به بندرعباس مهاجرت کند. این اتفاق برای من یک پیام بود، بیماری‌های اعصاب روان همیشه محروم‌ترین بیماری‌ها هستند و کمتر از امکانات برخوردار می‌شوند. فکر می‌کنم یکی از مواردی که برای این بیماران نیاز است ایجاد مراکز روزانه با هدف توانبخشی این افراد است و  با ایجاد این مراکز قطعا اثربخشی بیشتری خواهیم داشت. ما این آمادگی را داریم که با تاسیس شعبه در این استان و استفاده از امکانات موجود فعالیت موسسه خود را در استان هرمزگان شروع کنیم.

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران :

زمانی که دولت تدبیر و امید اختیار امور را در دست گرفت بسیاری از کارگزاران آن گفتند شرایط گذشته دیگر برنمی‌گردد، اما واقعیت این است که در این مدت کار چندانی برای اینکه روزهای گذشته بازنگردد انجام نشده است. در کشور از طریق توسعه سیاسی به نتیجه نخواهیم رسید زیرا راه توسعه در کشور ما از مسیر توسعه اجتماعی است، اما متاسفانه در کشور ما رئیس جمهور معاون اجتماعی ندارد و اساسا این ساختار در کشور تکرار نشده است. در چنین دولتی حوزه‌های اجتماعی به طور پی در پی تضعیف می‌شوند و اتفاقاتی شبیه اتفاقات اخیر در سطح جامعه رخ خواهد داد. در نزدیکی دولت وزارت بهداشت وجود دارد که دارای معاونت اجتماعی است و یک تجربه بسیار مثبت اجتماعی را دنبال می‌کند و توانسته با نزدیک کردن سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت از پتانسیل‌های آنها به نحو مطلوبی استفاده کند. تقاضا دارم شما پیشنهاد تشکیل معاونت اجتماعی نهاد ریاست جمهوری را در جلسات با مسئولین کشور مطرح کنید زیرا در غیر این صورت شرایط گذشته باز خواهد گشت. در استان سیستان و بلوچستان، شهر ایرانشهر وزارت کشور تشکیل خانه سمن‌ها را به صورت پایلوت اجرا کرده است و ساختمانی را برای تاسیس شعبه‌های استانی در اختیار سمن‌ها قرار دادند. این ساختمان در حال حاضر مستقر است و روز به روز فعالیت آن گسترده‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنم با توجه به مجموعه بزرگ مشکلات اجتماعی استان، این ابتکار در استان هرمزگان نیز انجام شود و اجازه دهید تشکل‌های ملی در اینجا شعبه تشکیل دهند و برای جلب مشارکت‌های مردمی تلاش کنند.

خسرو صالحی، مدیرعامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان :

آنچه که مسلم است و فکر می‌کنم همه به آن معتقدیم این است کهآن  مسیر توسعه پایدار از میان کودکان ما می‌گذرد و باید در برنامه‌ریزی‌های آینده کودکان را مورد توجه قرار دهیم. شبکه یاری کودکان کار سال‌ها است که در زمینه کمک به کودکان کار و خیابان در تهران فعالیت می‌کند و فعالیت اساسی آن آموزش این کودکان است. شبکه یاری دارای ۳۷ عضو است که ۳۰ عضو آن در تهران و ۷ عضو آن در استان‌ها فعالیت می‌کنند. آنچه که می‌توانیم به عناون همکاری مشترک دنبال کنیم یکی موضوع توانمندسازی و آموزش سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابان است و دیگری در زمینه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل که شبکه یاری ‌می‌تواند فعالیت داشته باشد. همچنین شبکه می‌تواند در حوزه بهداشت کودکان کار، هویت کودکان کار، اعتیاد کودکان کار، سوء تغذیه کودکان کار و همچنین کودکان زیر تیغ همکاری‌های مشترکی را با استان هرمزگان داشته باشد.

زهرا رحیمی خامنه مدیر عامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) :

در شهر تهران با وجود مشکلات متعدد اجتماعی در ارتباط با کودکان مراکزی وجود دارند که می‌توانند پاسخگوی این نیازها و مشکلات باشند. در این استان و سایر استان‌های کشور نیز مشکلات مشابهی با مرکز کشور وجود دارد، اما متاسفانه امکانات لازم جهت پاسخگویی به این مسائل و مشکلات وجود ندارد. من معتقدم کودکان این استان از کمبود و نابرخورداری مضاعفی رنج می‌برند و باید سریعا اقداماتی در این زمینه انجام شود.

سید محمود آذین، مدیرعامل موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) :

امروز در طول بازدید از مناطق حاشیه نشین شهر بندرعباس با دو صحنه بسیار دردناک مواجه شدم، یکی زندگی مردم در چادر در نزدیکی شهر بندرعباس و دیگری خانه‌های بالای تپه در نزدیکی ساختمان‌های مسکن مهر. پیشنهاد می‌کنم به هرکدام از این خانه‌های روی تپه یک خانه از ساختمان‌های مسکن مهر داده شود و خانه‌های روی تپه همگی تخریب شوند. در ارتباط با چادرهای حاشیه شهر نیز فکر می‌کنم مبدا ایجاد بسیاری از مشکلات اجتماعی و امنیتی در سطح شهر باشند و باید سریعا به آنها رسیدگی کرد.

سید اکبر کساء، مدیر عامل جمعیت خیریه امام علی (ع) :

ما در موسسه خیریه امام علی (ع) نزدیک به ۱۰ سال است که در مناطق روستایی و کم برخوردار خراسان جنوبی الگویی را ارائه داده‌ایم که بتوانیم جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها را بگیریم. در این الگو چهار محور اصلی شامل فرهنگ‌سازی، اشتغال، سلامت و مسکن تعریف شده است. خوشبختانه این الگو پس از اجرا در اولین روستا بسیار خوب جواب داد و توانست زندگی مردمان آن روستا را متحول کند. اگر روستاهای ما احیا شوند و روستاییان بتوانند به تولیدات روستایی مشغول شوند دیگر انگیزه‌ای برای مهاجرت به شهرها باقی نخواهد ماند و در نتیجه شهرهای ما نیز احیاء خواهند شد. ما با این شعار که می‌توانیم از طریق ایجاد اشتغال‌های خرد و خانگی از مهاجرت پیشگیری کنیم در مسیر توسعه روستا پیش رفته‌ایم و توانستیم موفق باشیم و ۷ تجربه موفق در شهرهای مختلف داشته‌ایم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در شهرستان‌های مختلف و روستاهای مختلف مشغول به فعالیت هستیم. با توجه به مشاهدات امروز من از شهر بندرعباس تصمیم گرفتم که اولین استانی که بعد از خراسان جنوبی آغاز می‌کنیم استان هرمزگان باشد، مشروط بر اینکه مسئولین استانداری و فرمانداران شهرهای استان به عنوان اعضای ستاد باشند و همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند و انشالله قول می‌دهیم که در چشم‌انداز ۱۴۰۴ استان هرمزگان هیچ روستای محرومی نداشته باشد.

در ادامه فریدون همتی، استاندار هرمزگان در ارتباط با موضوعات مطرح شده نکاتی را بیان کرد :

ایفای مسئولیت اجتماعی در خیرین و نیکوکاران تبلور دارد و افراد نیکوکار به عمق آسیب‌های اجتماعی آگاهی دارند و دغدغه‌های خیرین و نیکوکاران تا بالاترین سطح در کشور منتقل شده است.در این دولت توسط وزارت کشور مروری بر مسائل اجتماعی صورت گرفته و تلاش شده است اعماق این پدیده مورد بررسی قرار گیرد.

بخش‌های مختلف جامعه باید متوازن رشد کند که در این صورت توسعه متوازن رقم می‌خورد. خوشبختانه مباحث اجتماعی در سطح کلان نظام مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا سازمان امور اجتماعی کشور شکل گرفته است.

در طول ۳۹ سال پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در کشور داشته‌ایم و کار بسیاری صورت گرفته است، اما هنوز مشکلاتی داریم. دولت تدبیر و امید به دنبال این است که بتواند استان‌ها را به سمت اداره بهتر سوق دهد و از خلاقیت و نوآوری در مدیریت استان‌ها بیشتر استفاده شود.

استان هرمزگان همانند یک ایران کوچک است و همه از ظرفیت‌های این استان بهره می‌برند و باید در هرمزگان زمینه افزایش مشارکت موسسات نیکوکاری و خیریه کشور را فراهم کنیم و دستگاه‌های اجرایی در کنار نیکوکاران و خیرین قرار گیرند.

برگزاری همایش مشترک شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با سمن‌های استان هرمزگان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان در این همایش اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی این اداره کل را کیفیت‌بخشی و احیای سازمان‌های مردم‌نهاد قرار داده‌ام، چراکه معتقدم اگر این بخش قوی عمل کنند بسیاری از مشکلات بالقوه و بالفعل جامعه دیده و در راه رفع آن‌ها قدم گذاشته می‌شود؛ اگر این نهادها از جایگاهی قوی برخوردار شوند با رفتن من نیز خیالم راحت است که کارها به‌خوبی پیش خواهد رفت.

منصور اخلاقی پور با بیان اینکه با وجود تشکل‌های غیردولتی دیگر نیازی به ورود مستقیم دولت برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی نیست و البته که دولت بدون این مشارکت نمی‌تواند به‌طور تمام و کمال تمامی این آسیب‌ها را شناسایی و رفع کند، خاطرنشان کرد: حل مشکلات اجتماعی بسیار سخت است چراکه حتی بیان بسیاری از این مشکلات آثار مخرب و معضلات مضاعفی را در سطح جامعه به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران کنونی در استان ازجمله خودم خروجی کانون پیشگامان توسعه و تحول استان هرمزگان است که سال‌ها پیش تأسیس کردیم و همت را روی جذب فارغ‌التحصیلان توانمند دانشگاه‌ها گذاشتیم، عنوان کرد:  از شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور می‌خواهم در سیاست‌های داخلی خود آموزش سیاست ورزی اجتماعی و درک فلسفه تسهیل گری تشکل‌های غیردولتی به مدیران اجرایی را قرار دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان  همچنین از اعضای این شبکه خواست تا به توانمندسازی و آموزش سمن‌های استان هرمزگان کمک کنند و عنوان کرد: تمامی هزینه‌ها در این زمینه را بنده تقبل می‌کنم.

فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور نیز در این همایش بیان کرد: این شبکه فعالیت خود را چهار سال است به‌صورت غیررسمی و از اردیبهشت ۹۵ با اخذ مجوز از وزارت کشور به‌صورت رسمی آغاز کرده است.

فیروزه صابر با بیان اینکه هدف از تشکیل این شبکه کمک به توانمندسازی مؤسسات و سمن‌ها، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر و تثبیت موقعیت سمن‌ها در ایران بوده است، افزود: همه ما کار خیر را کار مهمی می‌دانیم اما واقعیت این است که با توجه به جامعه پرچالشی که داریم، دولت و وظیفه اصلی را در کاهش آسیب اجتماعی و ایجاد امنیت اجتماعی دارد اما فارغ از هر قوم و کیش و گرایشی، همه افراد جامعه به‌خصوص ما فعالان اجتماعی و مدنی که مسئولیت‌هایی را تقبل کرده‌ایم، وظیفه انسانی نسبت به این جامعه پرچالش و پرنیاز داریم و باید در این راستا روزبه‌روز خود را توانمندتر و آگاه‌تر سازیم.

وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی اگر به‌صورت جمعی و شبکه‌ای باشد اثربخش‌تر است، تصریح کرد: با کار جمعی و شبکه‌ای و تلاش در جهت درک شرایط، توانمند ساختن خود و هم‌افزایی بیشتر می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته و آن‌وقت باید پرسشگر باشیم و از مسئولینی که وظایفی را به عهده دارند سؤال و نقد کنیم، نقدی که پشت آن راه‌حل و پیشنهادی سازنده باشد؛ در این صورت است که در این ضلع جامعه مدنی که فعالان اجتماعی و مدنی قرار دارند می‌توانیم وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهیم.

مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور با بیان اینکه این شبکه در حال حاضر ۱۳۰ عضو دارد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد موازی کمی و کیفی آن باشیم، عنوان کرد: این همایش که نمونه یک فعالیت جمعی است، نشانی از تفکر شبکه‌ای دارد و امیدوارم همه ما بتوانیم با همکاری یکدیگر، بر اساس نیازهای این استان و با اولویت نهادهای بومی این استان با پیوند به شبکه ملی، قدمی برای بهبود جامعه و زندگی مردم هرمزگان برداریم.

رئیس مجمع خیرین استان هرمزگان در ادامه بیان کرد: بنده ریاست هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز هرمزگان، رئیس انجمن خیریه و خدمات اجتماعی اهل سنت بندرعباس که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۰ به‌صورت غیررسمی و از سال ۱۳۵۰ به‌صورت رسمی آغاز کرده است با احداث درمانگاه، پزشکان عمومی و ۴۵ پزشک متخصص در حال خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

سیدعبدالله هاشمی اضافه کرد: بنده همچنین عضو هیئت مدیره انجمن‌های دیگری چون انجمن بیماری‌های خاص نیز هستم و سعی کرده‌ام هرجایی که می‌توانم قدمی در این زمینه بردارم به‌عنوان یک خدمتگزار در حال فعالیت هستم.

وی با بیان اینکه هرکس خدمتی بزرگ انجام دهد ماندگار خواهد شد، ابراز کرد: آقای اخلاقی پور خدمات بسیاری را در جهت رشد سمن‌ها برداشته و به‌جز ایشان بنده همیشه از آقای مقتدایی، استاندار دولت اصلاحات در هرمزگان و آقای سیاری، مدیرکل ادوار آموزش‌وپرورش هرمزگان یاد می‌کنم چراکه قدم‌های بزرگی در جهت کمک به خیرین استان انجام داده‌اند و امیدوارم آقای همتی که تازگی به این استان آمده هم در این مسیر قدم بردارد.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان نیز در این همایش اظهار کرد: طبق استانداردهای سازمان ملل به ازای هر دو هزار نفر  جمعیت باید یک انجمن وجود داشته باشد، که با این حساب باید ۴۰ هزار تشکل غیردولتی در کشور و ۸۵۰ تشکل غیردولتی در هرمزگان داشته باشیم که متأسفانه تا رسیدن به این رقم راه زیادی داریم.

فرشید معنائی با بیان اینکه  البته کیفیت این تشکل‌ها هم بسیار مهم است، افزود: در گذشته با شکل‌گیری سازمان ملی جوانان توسط دولت اصلاحات به سمت افزایش کمیت تشکل‌ها رفتیم و دولت بعد هم که کلاً اعتقادی به تشکل‌های غیردولتی نداشت و بسیاری از فعالیت‌های ما محدود شد و تشکل‌ها بیش‌ازپیش استقلال و کیفیت خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز قانون مصوبی برای تشکل‌های غیردولتی در مجلس وجود ندارد و هنوز از آیین‌نامه تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی که در سال ۸۴ و در دولت اصلاحات تنظیم شد استفاده می‌شود؛ باید تلاش کنیم که این قوانین مربوط به تشکل‌های غیردولتی در مجلس تصویب شود تا مؤسسات خیریه تکلیفشان مشخص شده و تفکیک شوند.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه در دنیا تشکل‌ها بخشی از درآمد خود را از طریق دریافت حق عضویت از اعضا تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشتر مؤسسات خیریه هنوز از روش‌های جذب سنتی استفاده می‌کنند و امروز در هر خانه چند صندوق خیریه موجود است، صندوق‌هایی از مؤسساتی که بیشتر آن‌ها حتی در این استان نیستند، برای مثال در هر خانه و مکان عمومی یک صندوق محک می‌بینیم درصورتی‌که در استان انجمن حمایت از بیماران سرطانی را داریم.

معنائی اضافه کرد: بسیاری از افراد فعال اجتماعی هستند اما به علت عدم وجود قانونی مدون و مصوب مجبورند به تشکیل مؤسسات خیریه روی آورند.

وی با بیان اینکه آموزش روش‌های نوین جلب مشارکت مردمی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در خصوص تشکل‌های غیردولتی صورت گیرد، عنوان کرد: جلب مشارکت مردمی نقش مهمی در تثبیت موقعیت تشکل‌های غیر مردمی و افزایش فعالیت‌ها و درآمدها می‌شود که متأسفانه موانع بسیاری در این راه وجود دارد و بزرگ‌ترین مانع خود دولت است.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه چطور می‌توان با این‌همه امکانات سازمان‌های دولتی رقابت کرد، افزود: سازمان‌های دولتی با پر کردن برنامه‌های خود و به‌واسطه امکاناتی که دارند به‌خصوص در ماه رمضان هیچ‌گونه فرصت جذب مشارکت مردمی را به ما نمی‌دهند.

معنایی با بیان اینکه عدم استقلال مشکل دیگری است که خیلی از تشکل‌ها با آن مواجه‌اند و اکثراً امور مالی‌شان وابسته به دولت و یارانه دولت است، تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر، بخصوص در مورد کنش گران اجتماعی، عدم پرسشگری و مطالبه گری است چراکه هزینه دارد و هرکسی حاضر به پرداخت این هزینه که ممکن است معنوی، سیاسی، اجتماعی و یا مالی باشد، نیست.

وی ادامه داد:برای مثال استان هرمزگان مشکلات زیست‌محیطی بسیاری درزمینهٔ دریا و ساحل دارد، کل ساحل بندرعباس اشغال شده و ثانیه‌ای ۷۰۰ لیتر پساب فاضلاب در بندرعباس به دریا ریخته می‌شود اما فعالان و تشکل‌های زیست‌محیطی در این زمینه هیچ‌گونه اقدام پرسشگرانه مؤثری انجام نداده‌اند! وقتی فعالان و تشکل‌های اجتماعی و مدنی که نمایندگان مردم و پل ارتباطی ملت و دولت هستند مطالبه گر نباشند، مردم به خیابان می‌ریزند و امنیت کشور به چالش کشیده می‌شود.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد استان هرمزگان نیز در ادامه بیان کرد:  آقای هاشمی محرک و مکمل همه مؤسسات استان و بانی تشکیل روستای خیرآباد و ساماندهی زندگی مردمی بدون بدیهیات اولیه زندگی است.

محمد فلاح کهن با اشاره به اینکه باید همه با هم به هرمزگان که ایرانی کوچک بوده و علاوه بر فرصت‌های بسیار، تهدیدهای زیادی را نیز به دنبال دارد، ابراز کرد: متأسفانه از تمامی مسائل و آسیب‌های اجتماعی که در کل کشور موجود است، یک نمونه در هرمزگان داریم.

وی با بیان اینکه نیاز به اهرم و تکیه‌گاه‌های اجتماعی داریم، تا بتوانیم اقدامی مؤثر انجام دهیم، خاطرنشان کرد: اگر چراغی در تشکل‌های غیردولتی و فعالیت‌های اجتماعی استان هرمزگان روشن است به لطف آقای اخلاقی پور است که بیشتر وقت و انرژی خود را در سمن‌ها گذاشته است؛ کاش همه مدیران این‌طور بودند، وقتی به برخی مدیران می‌گوییم نگاه و توجهی به سمن‌ها داشته باشید می‌گویند آن‌قدر یاسمن هست که به سمن نمی‌رسیم.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد استان هرمزگان با اشاره به اینکه اضافی دیدن سمن‌ها در جامعه درست نیست، اظهار کرد: هرمزگان از دیرباز بی سمن یا با سمن کار خیر انجام داده است، اما به دلیل نداشتن تشکلی واحد و تبلیغات برد زیادی نداشته است.

فلاح کهن با بیان اینکه تشکل‌های غیردولتی به‌خصوص درزمینهٔ امور خیریه در استان هرمزگان سه قطب غرب، شرق و مرکز دارد که تعادلی بین آن‌ها نیست، تصریح کرد: تشکل‌های هرمزگان به‌خصوص در شرق استان نیاز به احیا دارند؛ به استناد کلام خدا هر یک نفر که احیا شود انگار کل جامعه احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های نیکوکارانه در کشور ما نسبت به جامعه جهانی بسیار متفاوت و بیشتر به سمت کارهای احساسی رفته تا فعالیت‌های عقلانی، افزود: بودجه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان مثل آکسفورد و مؤسساتی چون نوبل، توسط مؤسسات خیریه تأمین می‌شود.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد استان هرمزگان ادامه داد: ما باید انجام فعالیت‌های خیرخواهانه را یک قدم بالا و به سمت دانش ببریم؛ اصلاً درست نیست که دانشجویی به دلیل مشکلات مالی و عدم پرداخت شهریه نتواند امتحان بدهد.

پس‌ از این همایش کارگروه‌ تخصصی برای سمن‌های فعال در حوزه سلامت در بیمارستان کودکان و همچنین کارگروه‌هایی تخصصی برای سمن‌های فعال در حوزه خیریه و توان‌بخشی، سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی کودکان و بانوان، سمن‌های فعال در حوزه علمی و فرهنگی، سمن‌های فعال در حوزه معلولین در محل انجمن ضایعات نخاعی تشکیل شد.

کلمات کلیدی : سمن‌ها– شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه – سازمان های مردم نهاد – هرمزگان – انجمن ضایعات نخاعی – خیریه فاطمه زهرا (س) – جمعیت امام علی (ع)