مدیرعامل موسسه خیریه اندیشه یاران محسنین: فعالیت‌های داوطلبانه مردمی؛ منشا خیر و برکت در جامعه است

«خیریه اندیشه یاران محسنین» را می‌توان دسترنج یک گروه دوستانه دانست که معنای زندگی در این دنیا را چیزی فراتر از نگرش عمومی یافته بودند. با همین نگرش بود که حدود ۱۳ سال پیش، برای آغاز مسیر فعالیت‌های عام‌المنفعه، گرد هم می‌آیند و تصمیم به ثبت رسمی خیریه اندیشه یاران محسنین می‌گیرند. پس از این تصمیم، مطالعه و پژوهش در خصوص نوع و حوزه فعالیت‌ها، این خیریه در سال ۱۳۹۳به ثبت رسمی می‌رسد.

«دکتر احمد شفیع‌زاده» مدیرعامل خیریه اندیشه یاران محسنین در گفتگو با رسانه «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» اظهار کرد: فعالیت‌های داوطلبانه مردمی؛ منشا خیر و برکت در جامعه است. این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه باعث بهره‌مندی نیازمندان می‌شود موجب رشد و تعالی و اقناع حس انسان‌دوستانه در فرد نیکوکار نیز می‌گردد. در این وانفسای تاریخ که اغلب انسان‌ها به فکر منفعت شخصی خود هستند نیکوکاران بخشی از زمان، توانمندی و سرمایه خود را صرف منفعت عامه مردم می‌کنند که بسیار زیباست. با این تفکر هرچه تعداد نیکوکاران افزایش پیدا کند جامعه تعادل روانی بهتر و رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

وی ادامه داد: خیریه اندیشه یاران محسنین در جهت توسعه تفکر خیر تلاش کرده است تا جامعه خیرین را گرد هم آورد و هر روز برای افزایش کمی  و کیفی فعالیت‌های نیکوکارانه قدم‌های موثری بردارد. در همین راستا بیش از ۸۰ هزار خیر به یاران محسنین اعتماد کرده‌اند و در این مسیر همراه ما هستند.

تمرکز خیریه محسنین بر سیستان و بلوچستان است

مدیرعامل خیریه اندیشه یاران محسنین در خصوص انتخاب حوزه فعالیت خیریه محسنین  بیان کرد: پس از اندیشه و ایده‌پردازی‌های فراوان در خصوص حوزه فعالیت خیریه، تصمیم گرفتیم تا تمرکزمان را بر استان سیستان و بلوچستان که نسبت به دیگر مناطق کشور کم‌برخوردارتر است بگذاریم و در حاشیه شهر‌هایی همچون تهران، اردبیل، اصفهان، شیراز ، تبریز ، ارومیه ، خراسان و… فعالیت‌هایی در راستای حمایت از ایتام داشته باشیم.

شفیع‌زاده گفت: با توجه به تهدیدات فکری و فرهنگی که در سیستان و بلوچستان نمایان است بنا شد تا توسعه و توانمندسازی منابع انسانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی را مبنای فعالیت‌‌ها در نظر بگیریم و در کنار آن مسائلی همچون اشتغال، درمان و معیشت و عمرانی، … را نیز پیگیری کنیم.

پنج هزار کودک و نوجوان؛ جامعه هدف خیریه اندیشه یاران محسنین هستند

وی در خصوص جامعه هدف خود توضیح داد: جامعه هدف خیریه اندیشه یاران محسنین «کودکان و نوجوانان در بازه سنی ۸ تا ۱۷ سال»  در مناطق کم‌تر توسعه یافته به خصوص جنوب شرقی کشور است. همینطور خانواده‌های این کودکان نیز تحت پوشش خیریه یاران محسنین قرار دارند و خدمات دریافت می‌کنند. برای مثال علی‌رغم اینکه خیریه یاران محسنین خود به صورت مستقیم کار درمان انجام نمی‌دهد اما اگر افراد تحت پوشش دچار بیماری شوند بدون هیچ محدودی آن‌ها را به موسساتی که در این زمینه تخصص دارند ارجاع می‌دهیم و هزینه‌های درمان را نیز تا حد ممکن تامین خواهیم کرد.

 

وی افزود: در سیستان و بلوچستان ۱۷۰ پایگاه فرهنگی و اجتماعی از طرف خیریه یاران محسنین فعال هستند که در هر پایگاه بین ۳۰ تا ۵۰ کودک و نوجوان به علاوه خانواده‌هایشان تحت پوشش قرار می‌گیرند. مسئولین این پایگاه‌ها هر کدام یک «عنصر فعال فرهنگی و اجتماعی» محسوب می‌شوند که علاوه بر فعالیت‌های آموزشی؛ مسائل درمانی، معیشتی، اشتغال و … افراد تحت پوشش را دنبال می‌کنند.

احمد شفیع‌زاده این ۱۷۰ پایگاه را نقطه عطفی دانست که علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی بر روی حل مشکلات و مسائل دانش‌پذیران و خانواده‌های آن‌ها تاکید دارند. لازم به ذکر است حدود ۵ هزار کودک و نوجوان از این طریق تحت پوشش خیریه اندیشه یاران محسنین هستند.

خدمات درمانی در خیریه محسنین با همکاری موسسه‌های متخصص صورت می‌پذیرد

مدیرعامل خیریه اندیشه یاران محسنین با ذکر مثالی گفت :ما معتقدیم که نباید دچار موازی کاری شد به همین علت در مواجهه با بیماری‌های مختلف، بیمار را از طریق پایگاه های فرهنگی اجتماعی موسسه در شهرستان معرفی می‌کنیم و پس از تایید پزشک، فرد به بیمارستان ارجاع داده می‌شود. در تمام این مسیر همراه بیمار هستیم و با حمایت‌های مالی ذهن آن‌ها را از دغدغه هزینه‌های درمان آسوده می‌کنیم!

وی افزود: متناسب با شرایط بیماری افراد؛ آن‌ها را به بیمارستان‌های تخصصی در شهرهای کرمان، مشهد، شیراز، تهران، اصفهان، یزد و … ارجاع می‌دهیم و علاوه بر پرداخت هزینه درمان و تردد، با توجه به شرایط مالی خانواده هزینه‌های اسکان همراهان بیمار را نیز فراهم می‌کنیم تا دغدغه‌ای جز درمان کامل نداشته باشند. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر بیمار از خدمات حمایتی درمانی خیریه اندیشه یاران محسنین بهره‌مند شده‌اند.

همیاران جهادی؛ رابط‌های امین در سیستان و بلوچستان

احمد شفیع‌زاده با بیان اینکه یکی از خدمات خیریه محسنین کمک به «ایتام» است گفت: حدود ۴۰۰ کودک که جز ایتام هستند را در استان‌های اصفهان، اردبیل و فارس و سیستان و بلوچستان شناسایی کرده‌ایم و به آن‌ها خدماتی در راستای رشد و توانمندسازی آنها ارائه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خیریه‌ها باید سازمان‌دهی شده عمل کنند افزود: مدل اقدامات خیریه محسنین کاملا سازمان‌دهی شده و بر اساس مطالعات و پژوهش‌ها است. دفتر مرکزی ما در تهران قرار دارد و در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان دفاتر نمایندگی داریم. همینطور در روستاها پایگاه‌هایی فرهنگی اجتماعی ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات خوبی را ارائه دهیم. در نمایندگی‌ها تیم‌های سه تا پنج نفره همیاران جهادی مستقر هستند و به نوعی رابط‌های امین ما در نمایندگی‌ها محسوب می‌شوند.

گفتنی است، حدود ۸۰ هزار نفر از خیرین با خیریه محسنین در ارتباط هستند و به صورت مستقیم به ۵ هزار مددجو و به صورت غیرمستقیم به ۲۵ هزار مددجو کمک‌رسانی می‌کنند.

ساخت ۱۴ مدرسه و ۸ منزل برای جامعه هدف

شفیع‌زاده با اشاره به خدمات عمرانی خیریه محسنین اضافه کرد: تا کنون ۱۴ مدرسه ، دبیرستان و هنرستان توسط خیریه اندیشه یاران محسنین در سیستان و بلوچستان ساخته شده است تا در مسیر توسعه این استان قدم‌هایی موثری را بردارد.  همینطور ۸ خانه را برای ایتام ساخته‌ایم تا سقفی برای زندگی داشته باشند. و نیز در موارد زیادی به تعمیر و نگهداری خانه‌های افراد کم برخوردار پرداخته‌ایم.

وی افزود: ساخت سرویس بهداشتی، خانه بهداشت، مساجد، خانه عالم و …. از دیگر خدمات عمرانی خیریه محسنین در سیستان و بلوچستان بوده است.

توسعه فرهنگ کار سالم

احمد شفیع‌زاده با تاکید بر اهمیت اشتغال‌زایی تصریح کرد: در سال گذشته با موسسه تاک که  فعالیت‌های تخصصی در راستای ایجاد اشتغال خرد برای خانواده‌ها دارد، همکاری داشتیم و از این طریق برای ۳۰ گروه شغل ایجاد شده است.  بنا داریم در سال ۱۴۰۳ این عدد را به ۵۰ گروه  افزایش دهیم که هر گروه ۲۵ نفر را شامل می‌شود.

وی افزود: تولید محصولات روستایی مثل کشک، نان، قالی، لباس‌های محلی، محصولات پروتئینی و لبنیاتی، عسل و… همان شغل‌های خردی است که اقتصاد خانواده را سر و سامان داده است.

وی با اشاره به توسعه فرهنگ «کار سالم» ادامه داد: منابع مالی و سرمایه اولیه از صندوق قرض‌الحسنه‌ای که با کمک خود روستاییان اداره می‌گردد، تامین خواهد شد. و هر فرد پس از آن که به درآمد رسید باید به صورت قسطی وام خود را پرداخت کند تا دیگر افراد نیز بتوانند از آن بهره ببرند. ما نخواستیم که روستاییان به چیزی غیر از خود وابسته باشند. آن‌ها با این روش، روی پای خود می‌ایستند و نان دسترنج خود را می‌خورند.

شفیع‌زاده گفت: موسسه تاک بازار فروش این محصولات را هم برای روستاییان فراهم کرده است تا بتوانند از این طریق درآمدزایی کنند. همینطور برنامه‌ داریم تا با برگزاری «بازارچه‌های فروش محصولات روستایی» رونق بیشتری در بازار روستاییان ایجاد کنیم. 

هنرستان‌هایی برای آموزش و تولید

شفیع‌زاده با اشاره به تاسیس هنرستان در سیستان و بلوچستان گفت: در نظر داریم با تأسیس هنرستان در این منطقه، علاوه‌ بر حمایت از ادامه تحصیل دختران و پسران در توسعه مهارت‌آموزی آنان نیز نقش موثری ایفا کنیم.

وی افزود: ساخت این هنرستان‌ها با هدف ایجاد زیرساخت مناسب جهت ایجاد اشتغال پایدار برای جوان‌ها در دستور کار قرار دارد. به همین منظور، هنرستان دخترانه‌ای با رشته طراحی و دوخت با توجه به علاقه بانوان منطقه به این حوزه و لباس‌های بلوچی در حال ساخت است که کلنگ آن را در مهر ماه سال گذشته بر زمین زده‌ایم و تا کنون ۵۰ درصد آن تکمیل شده است. امید داریم که در سال جاری بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: این هنرستان سه پایه تحصیلی دارد که در هر پایه حدود ۳۰ دانش‌آموز می‌توانند ثبت‌نام کنند. از لحاظ زیرساخت هم چند کلاس و چهار کارگاه و خوابگاه در حال آماده‌سازی است.  

مدیرعامل خیریه اندیشه یاران محسنین تاکید کرد: کاربری این هنرستان علاوه بر تحصیل و توانمند شدن دختران، ایجاد اشتغال و تولید لباس‌های بلوچی برای بانوان در شیفت بعدازظهر است. این یک پروژه آموزشی و تولیدی است که در بستر مجوزهای آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای پیش خواهد رفت.

وی با توجه به اثر ماندگار این هنرستان‌ها گفت: در مسیر توسعه توانمندی‌ انسانی ضمن مدیریت پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی از این پس مجتمع‌های آموزشی و مهارتی در دستور کار قرار می‌گیرند که زمینه ساز توسعه فرهنگی و اشتغال پایدار برای خانواده‌ها در استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

احمد شفیع‌زاده در باره آموزش‌های تخصصی این هنرستان‌ها توضیح داد: دختران هنرآموز به صورت تخصصی طراحی و دوخت را زیر نظر مربیان زبده آموزش خواهند دید و در مجهزترین کارگاه‌ها از نظر ابراز و مواد اولیه، بارها آزمون و خطا می‌کند تا به افرادی ماهر در این زمینه تبدیل گردند و بتوانند به درآمد برسند.

وی ادامه داد: برای پسران نیز در شهر بزمان تاسیس یک هنرستان برنامه‌ریزی  شده است. سه رشته «مکانیک سبک»، «الکتروتکنیک یا برق» و «تاسیسات» را برای آموزش به پسران پیش‌بینی کردیم که در آینده با تأسیس این هنرستان بتوانند توانمند شوند و نیاز شهرستان را تامین کنند.

دکتر احمد شفیع زاده در توضیح بیشتر گفت: در شهر بزمان معادنی وجود دارد که برای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات سنگین خود نیازمند نیروی ماهر است. به همین دلیل این سه رشته را برای پسران درنظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه «انگیزه ما از سر انتفاع نیست بلکه از سر مسئولیت‌پذیری است» اذعان کرد:برای ما بسیار با اهمیت است که هر قدمی که بر می‌داریم به نتیجه برسد. تاسیس هنرستان‌ها، از قدم‌های بزرگی که است که بر روی آن مطالعات بسیاری انجام شده. تلاش می‌کنیم و امیدداریم که بهترین نتایج از این امر حاصل شود. این هنرستان‌های به نوعی محل خلاقیت، نوآوری و تولید است که تلاش می‌کند تا بازار کار خود را بیابد و برای درآمدزایی تلاش موثر داشته باشد.

احمد شفیع‌زاده با اشاره به وضعیت تحصیل و اشتغال زنان در استان سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی با توجه به آمار این تفکر که زنان و دختران نباید تحصیل کنند و مشغول به کار شوند شکسته شده و شاخص آموزش و تحصیل دختران افزایش خوبی داشته است.همچنین در جامعه هدف ما؛ زنان و دختران بسیار با استعداد و پر نشاط هستند.؛ به همین علت به سمت تاسیس هنرستان شبانه روزی رفتیم تا با ایجاد یک فضای آموزشی و مهارت آموزی ، بستر رشد را برای تحصیل دختران فراهم کنیم.

وی گفت: خانواده‌ای در شهر بزمان تحت پوشش خیریه محسنین بودند که پدر فوت می‌کند و پس از آن مادر سرپرستی خانواده را بر عهده می‌گیرد. این بانو علاقه بسیاری به خیاطی داشت، به همین علت لوازم خیاطی را برای او فراهم کردیم. مدتی بعد که برای بازدید به منزل او رفتیم متوجه پیشرفت بسیار شدیم. خوشبختانه علاوه بر فروش محصولاتش توانسته بود چند کارآموز بپذیرد و از همین طریق هم برای دخترش جهیزیه خریده بود. و هم این مهارت را به تعداد دیگری از کارآموزان منتقل کرده بود. این همان چیزی است که خیریه محسنین در نظر دارد توانمند‌سازی به جای وابستگی اقتصادی!

وی درپایان با اشاره به مددجویانی که خدمات تسهیل ازدواج مثل تهیه جهیزیه را دریافت می‌کنند گفت: متاسفانه بسیاری از بیماری‌ها ناشی از ناآگاهی زوج‌ها است. به همین علت شرط شرکت در کارگاه‌های پیش از ازدواج و آزمایش‌های مربوطه را برای زوج‌هایی که خدمات ازدواج دریافت می‌کنند گذاشته‌ایم. از این طریق می‌توانیم از بروز بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی بسیاری پیشگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *