برنامه دیدار فعالین اجتماعی؛ به میزبانی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه برگزار شد

3/5 – (2 امتیاز)

به گزارش رسانه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه؛ «دیدار فعالین اجتماعی» در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و با حضور نزدیک به ۱۰۰ نفر از فعالین جامعه مدنی برگزار گردید.

در این دیدار که به همت «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه»، در محل سالن همایش مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برپا گردیده بود؛ علی اصغر خامنوی رئیس هیئت‌مدیره، علیرضا آتشک مدیرعامل و پیمان مغازه عضو هیئت‌مدیره و خزانه‌دار در شبکه ملی موسسات نیکوکای و خیریه به بیان نکات مختلف و ارائه مسیر پیش روی شبکه  ملی در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

همچنین کاوه یزدی فرد؛ مشاور طراحی استراتژی و ساختار سازمان‌های مردم‌نهاد نیز اقدام به ارائه سخنرانی ویژه‌ای تحت عنوان «طراحی و راهبری تغییر؛ عامل کلیدی موفقیت سازمان‌های مردم‌نهاد» نمود.

تک‌تک ما باید با فعالیت‌هایمان شبکه ملی را زنده و پویا نگه‌داریم!

علی اصغر خامنوی؛ رییس هیئت‌مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در ابتدای برنامه ضمن عرض خوش آمد و تبریک سال نو در خصوص کسب دستاوردها و اتفاقات خوب در سال جاری  ابراز امیدواری کرد.

خامنوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شبکه ملی در سال گذشته؛ از امید برای استمرار این فعالیت‌ها، در سال پیش‌رو سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۶۸ درصدی نرخ فقر در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ و آمار بیش از ۷۰ میلیون یارانه بگیر در سطح کشور، همچنین آمار غیر رسمی بیش از ۵ میلیون خانوار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی، از  افزایش دامنه فقر و گرفتاری‌های بسیار در سطح جامعه خبر داد.

 خامنوی ضمن ابراز تاسف درخصوص افزایش این آمارهای دردناک به‌جای کاهش آن اظهار کرد: این امر منجر به سنگین‌تر شدن وظیفه موسسات خیریه جهت برداشتن قدم‌های موثر در این مسیر می‌شود.

رییس هیئت‌مدیره شبکه ملی با اشاره به سختی بیشتر تامین منابع موسسات خیریه نسبت به قبل و افزایش هزینه‌ها، ادامه داد: با توجه به شرایط باید در جهت اثربخشی و بهره‌وری بیشتر فعالیت‌های موسسات خیریه گام برداریم.

خامنوی در ادامه به جهت تبیین نحوه اثربخشی و بهره‌وری بیشتر موسسات خیریه به تاکید بر موضوعات ذیل پرداخت: شناسایی دقیق گروه‌های هدف، شناسایی فعالیت‌های اولویت‌دار با مطالعه دقیق و علمی، افزایش فعالیت‌های مشترک و هم‌افزا، تمرکز هر یک از موسسات خیریه بر یک گروه هدف در یک منطقه خاص و پرهیز از پراکنده‌کاری، توانمندسازی نیروهای انسانی موسسات، بهره‌مندی از نشست‌های هم‌اندیشی جهت انتقال تجارب، استفاده حداکثری از فناوری‌های نو و شناسایی ظرفیت سازمان‌های کمک‌رسان دولتی و عمومی و تسهیلگری در جهت استفاده از آن‌ها برای گروه‌های هدف.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مجدد بر فعالیت‌های شبکه ملی در سال گذشته درخواست حمایت خود را خطاب به موسسات عضو چنین مطرح کرد: شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه متعلق به همه سمن‌ها و خیره‌ها است. تک‌تک ما باید با فعالیت‌هایمان این شبکه را زنده و پویا نگه‌داریم.

علی اصغر خامنوی در پایان بیان کرد: توصیه من این است که موسسات عضو، برای تشکیل شورای مرکزی همت کنند تا بتوانیم سالی پر از خیر و برکت همراه نتایج مطلوب برای شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه و اعضای آن را شاهد باشیم.

 

اگر سازمان‌های مردم‌نهاد نباشند اوضاع کشور نابسامان‌تر خواهد شد!

علیرضا آتشک؛ مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در بخش دوم برنامه دیدار فعالین اجتماعی ضمن تشکر از همراهان برگزاری این برنامه، بر لزوم نگهداشت نگهدارندگان تاکید کرد و گفت: برگزاری چنین دورهمی‌هایی جهت تزریق حس خوب به بزرگانی که در عرصه‌های مختلف آسیب، ‌مانند لوکوموتیوهایی که کوپه‌های سنگین قطار را با سختی می‌کشند، فعال و پویا هستند، لازم و ضروری است.

وی در ادامه افزود: با وجود تمام مشکلات موجود و شاخص‌های فلاکت و فقری که به آن اشاره شد؛ وظیفه ما یک درصدی‌های طلایی جامعه که همان فعالین عرصه خیر و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم؛ این است که از پا نیوفتیم و با وجود تمام نقد‌ها و مشکلات سیاسی پر انرژی کارمان را انجام دهیم، چرا که ما قرار نیست خسته شویم، قرار است خستگی را خسته کنیم.

مدیرعامل شبکه ملی در ادامه با اشاره به تعداد موسسات عضو شبکه درخصوص پراکندگی آن‌ها گفت: از یازده سال پیش تا به این لحظه از سراسر کشور ۲۲۴ موسسه عضو شبکه ملی شده‌اند که از این تعداد حدودا ۱۴۳ عضو در تهران هستند و مابقی در شهرستان‌های مختلف با پراکندگی قابل توجهی قرار دارند.

آتشک در ادامه به تبیین و توضیح درخصوص ارکان جهت‌ساز، برنامه استراتژیک و برنامه رویدادهای شبکه ملی در سال ۱۴۰۳ پرداخت و بر این اساس چشم‌انداز شبکه را خانه‌ای امن برای سازمان‌های مردم‌نهاد و مشاوری قابل اعتماد برای حاکمیت و بخش خصوصی نامید.

وی در ادامه توضیح داد: من وقتی خسته می‌شوم به خانه مادرم می‌روم زیرا که او حالم را خوب می‌کند و و خانه‌اش را امن می‌دانم. ما در شبکه ملی قصد داریم به همین ترتیب، به مثابه خانه امنی برای سازمان‌های مردم‌نهاد در مقابل ناراحتی‌های حاصل از عدم تمدید مجوزها، مسائل و مشکلات آن‌ها باشیم و بتوانیم با گفت‌وگو‌های موثر برای مشکلاتشان راه حلی بیابیم.

همچنین آتشک در ادامه افزود: شبکه ملی مطالبه‌گر حقوق موسسات مردم‌نهاد و خیریه است اما با حاکمیت دعوا ندارد، اگر دعوایی هم باشد دعوای جامعه هدف و توسعه ایران است؛ خارج از هر ساختار حاکمیتی، ما در شبکه ملی به عنوان اصلاح کننده قوانین و مشاوری جهت تدوین صحیح قوانین اجتماعی هستیم.

مدیرعامل شبکه ملی در بخشی از سخنان خود به مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی و نقش موثر شبکه ملی در فراهم کردن امکان بهره‌مندی سازمان‌های مردم‌نهاد از این ظرفیت اشاره کرد.

در ادامه علیرضا آتشک ضمن بیان ماموریت‌های شبکه ملی، درخصوص نقش موثر سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه اذعان کرد: امروزه «سازمان ملل» بسیاری از پروژه‌هایش را به جای دولت‌ها با سازمان‌های مردم‌نهاد پیش می‌برد! علاوه بر توانمندی بسیار این سازمان‌ها اگر ثروت مالی‌ موسسات مردم‌نهاد سراسر دنیا را در یک کشور فرضی  محاسبه کنیم، عنوان سومین اقتصاد برتر دنیا را کسب خواهند کرد. در ایران هم با توجه به آمارهای موجود، قطعا بدون حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه، کشور به اوضاعی بدتر از این دچار خواهد شد.

وی درخصوص مطالبه‌گری به عنوان یکی از ماموریت‌های شبکه ملی نیز اضافه کرد: ما به دست‌یابی تعامل برد‌برد با نهادهای دولتی و غیر‌دولتی از طریق مطالبه‌گری اعتقاد داریم! حاکمیت نیز به این باور رسیده یا حداقل در شعارها این امر را متجلی ساخته است. امیدوار هستیم در عمل هم این اقبال را شاهد باشیم.

آتشک در ادامه به بیان ارزش‌های محوری و جوهره برند شبکه ملی نیز پرداخت و در همین راستا افزود: قصد داریم کارگروه‌های تخصصی ویژه‌ای را مرتبط با هر حوزه آسیب به جهت تجمیع توان موسسات عضو شبکه تشکیل دهیم تا با قدرتی بیشتر در راستای رفع مشکلات مربوط به آن‌ها گام برداریم.

وی در ادامه به تبیین برنامه رویدادهای برگرفته از برنامه استراتژیک شبکه پرداخت و درمورد بخش‌های مختلف آن نیز توضیحاتی ارائه نمود و در همین راستا گفت: در حوزه «آموزش» به جهت پرهیز از تکرار فعالیت‌های موسسات دیگر سعی شده  تا در فضایی جداگانه‌ از فعالیت‌های رایج موسسات هم ماموریت قدم گذاشته شود. به همین منظور «دوره بلند مدت مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد» در شبکه ملی، با همکاری مدرسه کسب‌و کار عالی ماهان و انجمن کودکان توانمند خلاق طراحی گردید که مورد استقبال خوبی از طرف موسسات مردم‌نهاد نیز واقع شده است.

آتشک در ادامه با اشاره به تعاملات شکل گرفته با مرکز پژوهش‌های مجلس و اقدامات موثر در زمینه‌های مختلف به همت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه از استمرار پیگیری‌ها و برگزار شدن جلسات دیگری در فروردین ماه امسال سخن به میان آورد.

وی با اشاره به اهمیت بالای تعامل موسسات نیکوکاری با یک دیگر، از تلاش شبکه ملی برای محقق شدن این مهم با برگزاری برنامه‌هایی همچون دیدار فعالین اجتماعی، برنامه آموزشی تفریحی شهرستان محلات (این برنامه در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شده است) برنامه نکوداشت موسسات نیکوکاری پیشکسوت ( این برنامه در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است.) و رویداد‌های سال جاری از جمله تورهای فصلی سمن‌ها سخن گفت.

در ادامه آتشک با تاکید بر نقش موثر بهزیستی در امور بسیاری از موسسات عضو شبکه از درنظر گرفتن جلسه‌ای جهت گفت‌و‌گو و بیان مشکلات موسسات عضو در تعامل با بهزیستی در اردیبهشت‌ماه خبر داد.

طراحی و راهبری تغییر؛ عامل کلیدی موفقیت سازمان‌های مردم‌نهاد

در ادامه و در بخشی ویژه از برنامه دیدار فعالین اجتماعی، کاوه یزدی فرد؛ مشاور طراحی استراتژی و ساختار سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور بر روی صحنه اقدام به ارائه سخنرانی درخصوص موضوع «طراحی و راهبری تغییر؛ عامل کلیدی موفقیت سازمان‌های مردم‌نهاد» نمود.

مشاهده فیلم سخنرانی کاوه یزدی‌فرد در دیدار فعالین اجتماعی 

در انتهای سخنرانی کاوه یزدی‌فرد که بسیار هم مورد استقبال حاضرین قرار گرفت؛ مدیرعامل شبکه ملی ضمن تقدیر از همراهی ارزشمند ایشان با شبکه ملی و ارائه دانش ارزشمندشان به موسسات عضو از وی تقدیر به عمل‌ آورد و قول برگزاری یک دوره آموزشی برای موسسات عضو را از آقای یزدی فرد گرفت که با اقبال حاضرین همراه شد.

برگزاری یک همایش دوسالانه و چهار نشست فصلی درحوزه‌های مختلف توسط کارگروه‌های تخصصی در شبکه ملی

در ادامه پیمان مغازه؛ عضو هیئت‌مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه به منظور تبیین شماری دیگر از فعالیت‌های شبکه در سال ۱۴۰۳ بر روی صحنه آمد و به بیان سخنانی در این‌باب پرداخت.

مغازه با اشاره به افزایش نگاه علمی سازمان‌های مردم‌نهاد به پدیده‌هایی که با آن‌ها مواجه هستند گفت: با توجه به این موضوع و وظیفه ویژه شبکه ملی در ایجاد فضای گفت‌وگو و انتقال تجارب میان موسسات؛ ما در هیئت‌مدیره ، به تعریف برگزاری نشست‌های فصلی برای اعضا رسیده‌ایم.

وی درخصوص نشست‌های فصلی افزود: طی این عنوان در هر فصل یک نشست برای یک حوزه خاص خواهیم داشت که با مشارکت کارگروه ویژه متشکل از موسسات عضو فعال در آن حوزه، برگزار خواهد شد؛ به‌عنوان مثال در فصل بهار در حوزه کودکان نشستی برگزار خواهد شد که طی آن موسسات فعال در زمینه کودک عضو شبکه گرد هم می‌آیند و پس از جلسات متعدد و گفت‌وگوهای بسیار فرآیند برگزاری نشست را برنامه‌ریزی و اجرا خواهند کرد. امید است که این نشست‌ها بهانه‌ای باشد برای برقراری و فعالیت همیشگی کارگروه‌های شکل گرفته در طول سال.

مغازه در این‌باره افزود: نشست در دو بخش برگزار خواهد شد؛ در بخش ابتدایی فعالیت‌ها و تجارب مرتبط به تبیین موضوع نشست بیان می‌گردد و راه‌حل‌های منسجمی نیز درباره موضوع ارائه می‌شود. همچنین با تشکیل یک ساز و کار گفتگویی ویژه‌، فضای انتقال تجارب مرتبط به موضوع فراهم می‌گردد. در بخش پایانی نیز آیین تقدیر از یک یا چند نفر از فعالان مدنی حوزه مربوطه به انتخاب و هفکری کارگروه ویژه آن حوزه برگزار خواهد شد.

پیمان مغازه در ادامه افزود: شبکه قصد برگزاری یک همایش دوسالانه ثابت تحت عنوان توسعه اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد هم دارد و در همین راستا مایل است در هر دوره به یکی از مباحث ابعاد توسعه اجتماعی بپردازد. امید است اولین همایش دوسالانه در ماه‌های آخر امسال با مشارکت شماری از موسسات عضو برگزار گردد.

عضو هیئت‌مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکای و خیریه  درخصوص مخاطبین این همایش افزود: جامعه هدف ما در این برنامه فعالان مدنی، سیاست‌گذاران، بخش خصوصی و افراد علاقه‌مند هستند که از این‌رو با هدف تبیین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه اجتماعی در منظر همگان در این مسیر گام خواهیم گذاشت.

در پایان پیمان مغازه ضمن بیان درخواست رسمی از موسسات عضو جهت همراهی شبکه ملی در پیش‌برد و برگزاری این برنامه‌ها؛ جهت برگزاری هرچه بهتر آن با یاری موسسات ابراز امیدواری کرد.

آیین گرامی‌داشت داوطلبین فعال شبکه ملی در سال ۱۴۰۲

در بخش پایانی برنامه، به پاس گرامی‌داشت یاورانی که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه را در سال ۱۴۰۲ یاری نموده بودند با حضور آقایان ربیعی، خامنوی، مغازه و آتشک از حضور داوطلبین شبکه در حوزه‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

در طی این آیین زحمات داوطلبانه اعظم چرمی، (فعالیت داوطلبانه در امور اجرایی رویدادها به نمایندگی از موسسه خیریه نور الزهرا) داود خسروی، (فعالیت داوطلبانه در امور اجرایی رویدادهای شبکه به نمایندگی از انجمن روشنگران فردای کودک) محمد‌حسن برکوک، (فعالیت داوطلبانه در زمینه مشاوره برندینگ و رسانه به نمایندگی از مدرسه کودکان‌کار صبح‌رویش) سارا لعل بهمن، (فعالیت داوطلبانه در سمت مسئول واحد رسانه به نمایندگی از مدرسه کودکان‌کار صبح‌رویش) آناهیتا ترابی، (فعالیت داوطلبانه در امور اداری و دفتری) سمیرا صحرایی، (فعالیت داوطلبانه در امور اجرایی و مشاوره مالی به نمایندگی از موسسه نیکوکاری رعد الغدیر) عادل محمد دوست، (فعالیت داوطلبانه در امور اجرایی ) فاطمه شاه‌قلی، (فعالیت داوطلبانه در امور اداری و دفتری) مهسا صابری، (فعالیت داوطلبانه در سمت مسئول امور داوطلبین) دکتر نسیم طهرانی، (فعالیت داوطلبانه در حوزه آموزش و پژوهش) رضا سخن سنج، ( فعالیت داوطلبانه در امور اجرایی به نمایندگی از مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد) تقدیر به عمل آمد.

شبکه‌سازی قطعه جدایی‌ناپذیر برنامه‌های شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه

لازم به‌ذکر است که سی دقیقه ابتدایی برنامه و یک ربع انتهایی آن نیز به دیدار، گفت‌وشنود، تعامل و شبکه‌سازی موسسات عضو با یکدیگر اختصاص داده شده بود که منجر به ثبت تصاویر و لحظات موثر و ارزشمندی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *