بیانیه روز جهانی افراد دارای معلولیت

گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، جلوه‌ای از حرکت و تلاش جهانی برای حفظ و ارتقا زندگی انسان؛ در مدار عدالت و جلب توجه آحاد جامعه به توانایی‌ها، استعدادها و حقوق برابر همگان است.  این روز که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل نامگذاری شده است، فرصت مغتنمی برای ارج نهادن به استعدادها و قابلیت‌های کسانی است که با معلولیت‌های گوناگون زندگی می‌کنند. همچنین فرصتی برای بازنگری در اقدامات انجام شده جهت احیای حقوق آنان و اصلاح نگرش عمومی نسبت به پدیده معلولیت است.

این روز یادآور تعهدی است که همسو با حرکت‌های جهانی باید در مسیر اجرای بی‌کم و کاست قوانین مرتبط با افراد دارای معلولیت گام برداشته شود. در شرایطی به استقبال 12 آذر (سوم دسامبر) می‌رویم که چند هفته‌ای است شاهد حملات غیرانسانی به بیمارستان‌ها، منازل مسکونی و کشتار غیرنظامیان در غزه هستیم. بسیاری از آسیب‌دیدگان را کودکان، زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که بی‌پناه‌تر از سایر شهروندان بوده و نیازمند حمایت جامعه جهانی می‌باشند. ضمن اعلام محکومیت جهانی این حملات، خواستار توقف کامل جنگ و خونریزی در تمام عالم و حمایت و کمک به آسیب‌دیدگان می‌باشیم.

با نگاهی گذرا به رشد نمودار تورم به این باور می‌رسیم که تحمل فشارهای سنگین معیشتی، عدم دسترسی شهروندان دارای معلولیت به دارو، وسایل پزشکی و کمک‌پزشکی، خدمات و وسایل توانبخشی، وسایل حمل و نقل مناسب سازی شده، حمایت‌های شغلی و آموزشی برای این گروه اقلیت حداکثری جامعه به سختی قابل تحمل بوده و بسیاری از شانه ها در زیر فشار مشکلات، خم و یا به سختی استوار و راسخ مانده‌اند .

اما با تمام این مصایب و نابرابری‌ها، با دست مریزاد به استقامت و پایمردی میلیون‌ها تن از شهروندان دارای معلولیت کشور عزیزمان، مهم‌ترین درخواست‌های گروه‌های هدف این بیانیه از مسئولان ذیربط را جهت آگاهی افکار عمومی به اطلاع می‌رساند : در ابتدای این مهم یادآور می‌گردد که در شرایط خطیر کنونی کشور، یکپارچه سازی کلیه منابع مالی حوزه حمایت‌های اجتماعی، بخش‌های دولتی، شبه‌دولتی عمومی و بخش غیردولتی، تعیین جایگاه و الویت افراد دارای معلولیت در حمایت‌های اجتماعی و ارتقا کارآیی مدیریت حوزه شهروندان دارای معلولیت مبتنی بر طرح و برنامه و تدوین سیاست‌های راهبردی بر اساس خرد جمعی و به ویژه حضور مستقیم و موثر کارشناسان و تشکل‌های مردم‌نهاد شهروندان معلول، در تصمیم‌گیری‌های کلان معطوف به این افراد از مهم‌ترین درخواست‌ها می‌باشد.

از رییس جمهور محترم که در راس قوه مجریه قرار دارد این انتظارات را داریم:  الف- توجه ویژه و دستور موکد در جهت تخصیص حداکثری منابع مالی جهت اجرای احکام قانون حمایت از حقوق معلولان با استفاده از ظرفیت مالی بنیادها و نهادهای دیگرحمایتی، افزون بر منابع دولت.  ب- دستور مقتضی جهت حساسیت کلیه وزرا و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی، جهت اجرا و پاسخگویی در قبال اجرای احکام قانون حمایت از حقوق معلولان و اخذ گزارش عملکرد واقعی شش ماهه مدیران مذکور.

  از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم: به عنوان قوه مسئول قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین، بیش از هر زمان با اعمال حساسیت بر اجرای احکام حمایتی از حقوق شهروندان معلول نظارت کرده و به طور مستمر خواهان گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص باشد.

از ریاست قوه قضاییه انتظار داریم: با بهره‌مندی از ظرفیت سازمان بازرسی کشور جهت رصد انحراف معیار کلیه دستگاه‌های اجرایی در خصوص احکام قوانین و مقررات حمایتی از حقوق افراد دارای معلولیت بهره گرفته و نظارت موثر مقتضی را اعمال نماید

از معاون اول رییس جمهور به عنوان رییس کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان انتظار داریم: ضمن اعمال حساسیت تام در برگزاری منظم جلسات کمیته، بر اجرای دقیق مصوبات این کمیته توسط کلیه اعضا، اخذ منظم گزارش عملکرد کلیه دستگاه‌های مشمول در زمان مقرر، پاسخگویی شفاف و به هنگام مدیران کلیه دستگاه‌ها در قبال اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نظارت موثر اعمال نموده و به عنوان بالاترین مسئول مستقیم ناظر بر اجرای قانون، تحقق درخواست‌های شهروندان دارای معلولیت را از از طریق دولت پیگیری کند .

از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی سازمان بهزیستی کشور در امور افراد دارای معلولیت انتظار تحول بنیادین در عرصه توان‌بخشی، دسترسی با کیفیت به خدمات و وسایل توان‌بخشی، تدوین سیاست‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت خدمات توان‌بخشی، پزشکی، اجتماعی و فنی و حرفه‌ای مبتنی بر طرح و برنامه، ایجاد تعامل نزدیک و واقعی میان مدیریت حوزه توان‌بخشی با تشکل‌های مردم‌نهاد، ارتقای کیفی منابع تامین تجهیزات توان‌بخشی و نظام‌مند شدن تامین و توزیع این تجهیزات را درخواست می‌نماییم .  با سپاس

شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه و جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه افراد دارای معلولیت.

سوم دسامبر 2023- دوازدهم آذر 1402