رویداد «استانداردسازی، مسیر توسعه پایدار موسسات نیکوکاری»

5/5 – (1 امتیاز)

به مناسبت روز جهانی استاندارد، رویداد «استانداردسازی» با همکاری افرا و شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه برگزار شد

مورخ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ رویداد «استانداردسازی، مسیر توسعه پایدار موسسات نیکوکاری» با همکاری افرا و  شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه برگزار شد. در این رویداد که بیش از ۶۰ موسسه‌ نیکوکاری و سازمان‌ مردم‌نهاد در آن حضور داشتند، نقش و اهمیت استانداردسازی در مسیر توسعه پایدار موسسات نیکوکاری ترسیم شد.

هر ساله ۱۴ اکتبر، روز جهانی استاندارد، فرصتی است تا بر اهمیت و نقش استاندارد در تمامی حوزه‌ها تاکیدی مجدد شود؛ در همین راستا رویداد فوق با همکاری «موسسه حامیان نواندیش افرا» در مقام یک نهاد تدوین‌کننده استاندارد مدیریتی موسسات نیکوکاری و «شبکه‌ ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» با هدف ترسیم نقش و اهمیت وجود استاندارد و استانداردسازی در مسیر توسعه پایدار برگزار شد.

استانداردسازی، مسیر توسعه پایدار موسسات نیکوکاری است

در نخستین بخش این رویداد، سجاد ابوالحسنی (مدیرعامل موسسه حامیان نواندیش افرا) به ارائه‌ پرداخت. در این ارائه، مدیرعامل موسسه افرا با مقدمه‌ای درباره روز جهانی استاندارد ارائه خود را آغاز کرد و به تعریف استاندارد و اهمیت آن در حوزه‌های مختلف پرداخت. او به نقش استاندارد در سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرده و ضرورت استفاده از استانداردها در این سازمان‌ها را برجسته نمود. در ادامه، استاندارد “افرا” و ابعاد هفت‌گانه آن توسط وی تشریح شد.

سجاد ابوالحسنی پس از تشریح استاندارد افرا به مسیری که موسسه‌ها با به کارگیری استاندارد می‌توانند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند پرداخت. وی در پایان از چشم‌انداز جدیدی که افرا در پیش روی خود قرار داده است سخن گفت و با اشاره به اهمیت و لزوم حرکت کلیه اعضای چرخه نیکوکاری در راستای توسعه اقتصاد نیکوکاری بیان داشت که افرا به به ایجاد و حفظ ارتباط با جامعه نیکوکاری در راستای توسعه اقتصاد نیکوکاری توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

استاندارد، زمینه رشد و توسعه موسسات را فراهم می‌کند

دومین ارائه این رویداد توسط ناصر نوربخش (مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر) صورت پذیرفت. وی در این ارائه به تجربه این موسسه در خصوص استفاده از خدمات افرا پرداخت. ناصر نوربخش در ابتدا به معرفی بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر پرداخت و پس از آن با تشریح مسیری که این موسسه برای بهبود و توسعه خود نیاز پیدا کرده است به ارزیابی افرا پرداخت.

مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر با اشاره به تجربه خود از فرایند ارزیابی افرا به تاثیرات استاندارد افرا بر عملکرد این موسسه اشاره کرد. برخی از موارد ذکر‌شده عبارت‌اند از:

  • کمک به عارضه‌یابی و مساله‌یابی
  • افزایش توانمندی سرمایه انسانی بنیاد(هیئت مدیره و کارشناسان)
  • افزایش انگیزه برای تداوم مسیر استاندارد
  • ایجاد اعتماد در حامیان و داوطلبان
  • بهبود فرایندهای کاری و نظم‌دهی
  • الزام به اجرای سالانه دستورالعمل‌ها همانند نوشتن قرارداد، بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی سالانه و گزارش‌دهی

در ارزیابی افرا موسسات نیکوکاری بر اساس استاندارد افرا مورد سنجش قرار می‌گیرند و در صورت تطابق با حداقل‌ها و شاخص‌های تعریف‌شده، موفق به دریافت گواهی اعتماد افرا می‌شوند.

معنای استاندارد و اهمیت به‌کارگیری استاندارد در اکوسیستم نیکوکاری

در سومین بخش رویداد، یاسر احسان (دبیر کارگروه راهبری و توسعه سیستم‌های مدیریت در انجمن مدیریت کیفیت ایران) در ارائه‌ای به معنای استاندارد و اهمیتی که به‌کارگیری استاندارد در اکوسیستم نیکوکاری دارد پرداخت. یاسر احسان همچنین به مفهوم استاندارد، انواع آن و ویژگی‌های استاندارد در بهبود ارائه محصولات و خدمات نیز اشاره کرد.

پنل نقش و اهمیت استانداردسازی در مسیر توسعه پایدار

در بخش پایانی رویداد «استانداردسازی، مسیر توسعه پایدار موسسات نیکوکاری» پنلی با عنوان «نقش و اهمیت استانداردسازی در مسیر توسعه پایدار» برگزار شد. هدایت این پنل را آراسب احمدیان (مدیرعامل موسسه محک و عضو هیئت مدیره موسسه افرا)  بر عهده داشت و فیروزه صابر (فعال اجتماعی)، شکوه علیزاده (مدیرعامل موسسه تربیت انسان کارآمد) و قاسم حسنی (مدیرعامل سابق انجمن حمایت از کودکان کار) مهمانان این پنل بودند.

در این پنل گفتگویی در خصوص نقش استاندارد در توسعه پایدار موسسات نیکوکاری صورت گرفت و به نقش استاندارد در مدیریت بهینه موسسات نیکوکاری پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *