مجمع عمومی عادی سالانه «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» برگزار شد

3.2/5 – (4 امتیاز)

مجمع عمومی عادی سالانه «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» در سال ۱۴۰۲ برگزار شد. در این مجمع پس از استماع و بررسی گزارش‌های عملکرد هیئت‌مدیره، حسابرس و بازرسین؛ صورت‌های مالی شبکه، منتهی به سال مالی ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به تصویب رسید و پس از انتخاب بازرسین اصلی وعلی ‌البدل، با توجه به برنامه عملیاتی پیش روی شبکه در سال جدید، مبلغ حق عضویت سالانه اعضا پس از کش و قوس‌های فراوان به مبلغ ۵ میلیون تومان مقرر گردید. همچنین «روزنامه اطلاعات» به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار اختصاصی، جهت درج آگهی‌ها مجددا انتخاب شد.

بازرسین چشم و گوش موسسات عضو در جلسات و عملکردهای هیئت‌مدیره خواهند بود

نمایندگان موسسات عضو حاضر در جلسه، با خرد و همفکری جمعی به ترتیب «محسن‌ روحی‌صفت» با ۳۳ رای و «محبوبه خلوق» با ۳۱ رای را به عنوان «بازرسین اصلی» و «مصطفی بینا‌کاشانی» را با ۲۴ رای به عنوان «بازرس علی البدل» انتخاب و آن‌ها را به عنوان امین و ناظر خود بر عملکرد هیئت‌مدیره معرفی کردند.

شبکه ملی در یک سال اخیر رونق گرفته است

علی اصغر خامنوی رئیس هیئت‌مدیره و رئیس مجمع شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه گفت: پذیرفتن دعوت شبکه ملی از جانب حاضرین جهت حضور در مجمع برای ما ارزشمند و مغتنم است. خیرمقدم ویژه ما تقدیم حدود ۴۰ موسسه جدید عضو شبکه می‌گردد. در طی این مدت اخیر انتخاب مدیرعامل جدید منجر به حرکت‌های بیشتری شده است که این فعالیت‌ها را گرامی می‌داریم. فعالیت‌های شبکه منوط به فعال شدن تک‌تک موسسات عضو بوده، ماهیت شبکه همین است و لازمه آن؛ مشارکت و هم‌افزایی‌ همگانی از جانب موسسات عضو، جهت ترفیع جایگاه و اثرات عملکردی شبکه است.

وی با اشاره به تلاش‌های شبکه ملی جهت جذب مشارکت اعضا در دومین دوره انتخابات شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد در آبان‌ماه افزود: متاسفانه شاهد عدم تحقق مشارکت و عدم کسب موفقیت برای موسسات عضو شبکه در این انتخابات بودیم. البته که امیدواریم از این پس، با توجه به گستردگی موضوعات ممکنی که شبکه می‌تواند در آن‌ها نقش داشته باشد؛ مشارکت‌های موسسات عضو بیشترگردد.  به همین‌منظور در پایان مجمع مجالی برای گفت‌وگو، تعامل و شبکه‌سازی بیشتر اعضا درنظر گرفته شده است.

خامنوی ادامه داد: آنچه برای ما دلخواه بوده و متاسفانه در سال گذشته نتوانستیم آن را محقق سازیم، «تشکیل و برپایی شورای مرکزی» شبکه است که بر طبق اساسنامه منوط به وجود بیش از ۱۰۰ موسسه عضو رسمی در شبکه است که با توجه به وضعیت پرداختی‌های حق عضویت موسسات، این تعداد محقق نشده. امید است هرچه زودتر شاهد این مهم باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره شبکه ملی در پایان بیان کرد: از مالکین محترم پنچ دانگ از شش دانگ ساختمان دفتر شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه که متشکل از دو موسسه و ۵ شخص حقیقی است بسیار قدردانیم. با توجه به پایان مهلت پنج ساله استقرار رایگان شبکه در این مکان، درخصوص همراهی این عزیزان و احتمال استمرار این شرایط برای پنج سال‌ دیگر امیدواریم.

کسری بودجه در شبکه ملی مشکل‌ساز است

علیرضا آتشک مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه گفت: در اینجا سلام و خیر مقدم من خطاب به آدم حسابی‌های جامعه و یک درصد طلایی انسان‌هایی است که وقتی مشکل یا آسیبی را می‌بینند نمی‌گویند «به من چه» و در راستای رفع آن قدم برمی‌دارند. مراتب تقدیر من از بزرگانی است که در شکل‌گیری و فعالیت شبکه از ابتدا تا کنون کوشا بوده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر تعامل درست سمن‌ها با حاکمیت و بخش خصوصی افزود: سال گذشته در شبکه ملی به عنوان «عضو علی البدل» در هیئت‌مدیره فعالیت داشتم. در همان زمان پس از احصا شماری از مشکلات، به لزوم اتحاد و همدلی بیشتر و جلوگیری از فعالیت جزیره‌ای موسسات پی بردم. به همین منظور با همراهی هیئت‌مدیره به طراحی «برنامه‌ استراتژیک» ویژه‌ای با کمترین میزان هزینه و توجه به تمام محدودیت‌ها پرداختیم. در ادامه با بررسی ارکان جهت‌ساز سعی در حفظ شبکه ملی به مثابه «خانه‌ای امن» برای موسسات مردم‌نهاد و خیریه نمودیم تا در تعامل درست سمن‌ها با حاکمیت و بخش خصوصی همچنین  توسعه ظرفیت درونی موسسات موثر باشیم.

آتشک در ادامه گفت: در جلسات هیئت‌مدیره و با حضور تیم‌های مشاوره فعال در شبکه پس از مشخص ساختن چشم‌انداز، ماموریت و ارزش‌ها؛ چهار هدف استراتژیک «توسعه قابلیت‌های درونی شبکه»، «ارتقا ظرفیت و توانمندسازی اعضا»، «توسعه ارتباطات با حاکمیت و سایر ذینفعان» و «همکاری‌های مشترک و انتقال تجربه در سطح بین‌الملل» در دستور کار شبکه قرار گرفت که متناسب با هرکدام از این موارد، فعالیت‌هایی انجام شد.

مدیرعامل شبکه ملی در ادامه با اشاره به کسری قابل توجه بودجه در زمینه توسعه قابلیت‌های درونی شبکه، از نقش موثر ظرفیت موسسات عضو در تامین این نیاز سخن گفت. از این رو مراتب تقدیر خود را نسبت به موسسه صبح‌رویش (تیم داوطلب رسانه‌ای شبکه ملی در تمامی جنبه‌های رسانه‌ و برندینگ) و موسسه نیکوکاری رعدالغدیر (فعالیت‌های فضای آموزشی و مشاوره در خصوص سیستم‌ها و روش‌ها) بیان کرد.

وی در راستای ارتقا ظرفیت و توانمندسازی اعضا با ذکر گستردگی آن‌ها در سراسر کشور؛ به تاکید بر تلاش برای «توسعه سطح بلوغ موسسات» پرداخت و افزود: باید بستری آماده باشد تا موسسات بتوانند با دریافت آموزش‌های لازم از حالت «خیریه» خارج شده و تبدیل به یک «سازمان مردم‌نهاد» مرجع و توانمندساز در سطح محل زندگی خود شوند و حتی در زمینه کارآفرینی اجتماعی نیز موثر باشند. به همین منظور شبکه با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی از ظرفیت موسسات هم‌راستا در این زمینه همچون «بنیاد خیریه راهبری آلا»، «موسسه ابتکار و توسعه نوید»، «موسسه رحمان (رشد، حمایت، اندیشه)»، «موسسه نیکوکاری رعد‌الغدیر»، «انجمن حمایت از کودکان توانمند خلاق»،«مدرسه عالی کسب‌و‌کار ماهان» و … جهت توانمندسازی موسسات عضو بهره برده است.

آتشک در ادامه به فعالیت‌های شبکه در زمینه توسعه ارتباطات با حاکمیت و سایر ذینفعان اشاره کرد و گفت: تمام موارد مبتلا به موسسات در مراجع مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت، وزارت رفاه، کار، تامین اجتماعی، صدا و سیما و … مطرح و پیگیری‌های لازم انجام شده و نقش موثری از جانب شبکه در موارد مختلفی از قبیل مالیات‌ بر مانده حساب خیریه‌ها، مسائل بیمه‌ای و مالیاتی مربوط به داوطلبین، تمرکز امور مالیاتی موسسات نیکوکاری در محلی ویژه، پیشنویس قانون تشکل‌های اجتماعی و … ایفا شده است.

وی در خصوص همکاری‌های مشترک و انتقال تجربه در سطح بین‌الملل نیز به برنامه‌های پیش رو و زمینه‌سازی جهت ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد خارج از کشور از جمله اچ اس نلسون ماندلا ژاپن، موسساتی در فرانسه و سایر موارد مشابه اشاراتی داشت.

مدیرعامل شبکه در بخش پایانی ارائه گزارش درخواست یک تصمیم شجاعانه از جانب اعضا شبکه را مطرح کرد و ادامه داد: آیا ما می‌خواهیم یک شبکه باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم قوی باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم یک صنف باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم مطالبه‌گر در برابر عدم تمدید مجوزها یا تصویب قوانینی علیه سمن‌ها باشیم؟ اگر این خواستن‌ها عمومیت دارد؛ ما به عنوان کادر اجرایی شبکه پای کار هستیم اما اگر عدم مشارکت و حضور کافی توسط موسسات را شاهد باشیم ما هم همانند شما خواهیم نشست و صرفا تماشاگر خواهیم بود چرا که شبکه هیچ‌گاه قدرت چانه‌زنی نخواهد داشت مگر با همت و همراهی همه موسسات برای ایران.

عبور از نگاه سنتی و تغییر رویکرد نظام حکمرانی

دکتر محمود اولیایی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در بخشی از سخنان خود گفت: این جمع؛ منبع نور است و حضور تک تک شما در این شرایط خاص اجتماعی کشور به منزله چراغی است برای زنده ماندن امید در دل‌ها.

اولیایی در ابتدای سخن یادآور شرمندگی خود و هیئت‌مدیره در مجمع عمومی سال گذشته به دلیل عدم اقدام شایسته در قبال مسئولیتی که از جانب موسسات عضو به دوش داشتند شد. وی در ادامه از شرایط کنونی و تحقق نسبی اهداف و موثر واقع شدن تغییر دیدگاه‌ها و سیاست‌ها ابراز خوشحالی کرد.

نایب‌رئیس شبکه ملی در ادامه افزود:‌ لازم بود شبکه از نگاه سنتی خود فاصله بگیرد و با استراتژی‌های متفکرانه و منسجم به دنبال توسعه هم‌افزایی بین اعضا باشد. با وجود همه چالش‌ها، نهایتا همراهی و اتحاد‌ نظر لازم به‌وقوع پیوست. همینطور «تغییر رویکرد» توسط هیئت‌مدیره پذیرفته شد و نظام حکمرانی شبکه شکل گرفت. فعالیت‌های شبکه استراتژی‌محور و هدف‌محور پیش رفت و نتیجه آن چیزی شد که امروز مدیرعامل شبکه خدمت شما ارائه دادند. البته که همچنان جای کار بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر رابطه نسبی مستقیم، بین افزایش دانش و بهره‌وری در سازمان‌های مردم‌نهاد بیان کرد: به وقوع پیوستن «دوره تخصصی مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد» با همکاری مشترک شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، مدرسه عالی کسب‌و‌کار ماهان و انجمن حمایت از کودکان توانمند خلاق، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین دستاوردهای شبکه است.

دکتر محمود اولیایی در بخش انتهایی سخنان خود با تاکید مجدد بر تغییر روند اداره شبکه ملی، علمی‌محور شدن این مسیر و مشاهده نتیجه خوب آن گفت: اکنون ادامه این راه به پشتیبانی شما بزرگواران بستگی دارد. شبکه یعنی؛ وجود نازنین و پر برکت تک‌تک شما در رویدادهایی که می‌توان رقم زد. به همین منظور ضمن تقدیر از اعتماد شما به اعضا هیئت‌مدیره، از موسساتی که به‌طور خاص پشتیبان شبکه بودند هم قدردانی می‌کنم و آرزوی حضور موثر موسسات عضو در کارگروه‌های تخصصی و رقم خوردن اقدامات بزرگ‌تر را دارم.

آقای روحی صفت مجمع ۱۴۰۳ شبکه ملی موسسات نیکوکاری

ارائه گزارش مالی،حسابرسی و بازرسین به نمایندگان موسسات مردم‌نهاد

در ادامه پیمان مغازه عضو هیئت‌مدیره و خزانه‌دار شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ضمن ارائه گزارش مالی سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به بیان نقش ناچیز حق عضویت‌ها در تامین هزینه‌های شبکه پرداخت و گفت: اگر ما بخواهیم یک شبکه ملی مستقل داشته باشیم باید حداقل ۵۰ درصد هزینه‌ها از حق عضویت‌ها تامین شود که این امر هرگز محقق نخواهد بود مگر با حضور و مشارکت همگانی موسسات عضو.

در ادامه گزارش حسابرسی مربوط به سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ نیز توسط نماینده موسسه حسابرسی «بهراد مشار» ارائه گردید.

محسن روحی‌صفت به نمایندگی از بازرسین اصلی و علی‌البدل سال گذشته به ارائه گزارش بازرسین پرداخت و طی آن مطالبی را به اطلاع حاضرین رساند.

پس از ارائه کامل گزارشات مالی و حسابرسی، فرآیند تصویب صورت‌های مالی شبکه با حداکثر آرا حاضرین صورت پذیرفت .

بازرسین هیئت‌مدیره انتخاب شدند

معرفی نامزدها و برگزاری انتخابات بازرسین مرحله بعدی برنامه بود که طی آن نامزدها به معرفی خود پرداختند؛ محبوبه خلوق، محسن روحی صفت، مصطفی بینا‌کاشانی و فرزاد سلیمی طاری کاندیداهای کسب سمت بازرس شبکه ملی بودند که از این میان «محسن‌ روحی‌صفت» با کسب ۳۳ رای و «محبوبه خلوق» با کسب ۳۱ رای به عنوان «بازرسین اصلی» و «مصطفی بیناکاشانی» با کسب ۲۴ رای به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند اما در این میان، «فرزاد سلیمی‌طاری» با کسب ۵ رای از رسیدن به کرسی بازرسی شبکه بازماند.

سپس تعیین روزنامه کثیرالانتشار رسمی مدنظر شبکه ملی جهت انتشار آگهی‌ها نیز صورت پذیرفت و طی آن «روزنامه اطلاعات» با اکثریت آرا برگزیده شد.

افزایش حق عضویت شبکه ملی به جهت پیش‌برد هرچه بهتر برنامه‌ها

علیرضا آتشک مدیرعامل شبکه ملی در آخرین دستور مجمع و درخصوص تعیین حق عضویت سالانه موسسات عضو شبکه گفت: به جهت ادامه پرقدرت‌تر فعالیت‌ها، حفظ استقلال هرچه بیشتر و هم افزایی و افزایش مشارکت موسسات عضو شبکه در پیشبرد برنامه‌ها؛ درخواست تصویب مبلغ پنج میلیون تومان به‌عنوان حق عضویت سالانه موسسات را خدمت مجمع محترم مطرح می‌کنم.

در ادامه محمود اولیایی نایب‌رئیس شبکه ملی در تکمیل درخواست مطروحه افزود: مسئله مهم‌تر از مبلغ مطرح شده؛ اهتمام ورزیدن به پرداخت این مبلغ از جانب اکثریت موسسات است. چرا که در حال حاضر از ۲۲۰ موسسه عضو شبکه تنها ۶۷ موسسه نسبت به پرداخت حق عضویت خود اقدام کرده‌اند. این امر موجب شرمندگی و کاهش قدرت شبکه است. البته این مهم به دلیل توقف نسبی در فعالیت‌های شبکه در گذشته قابل توجیه است. اما اکنون و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته انتظار دلگرمی بخشیدن از طرف موسسات عضو با پرداخت حق عضویت‌ها، امری به جا خواهد بود.

علیرضا آتشک در پاسخ به این پرسش که « عملکرد هیئت‌مدیره برای موسسات چه بوده است؟» ‌اشاره‌ای به گزارشات کامل ارائه شده در ابتدای برنامه و مستندات موجود و منتشر شده در کانال‌های اطلاع‌رسانی شبکه داشت و گفت: عملکرد ما در شبکه به صورت مستند ارائه شده است؛ پیگیری ۱۲ بند قانونی طی نامه‌ای از مجلس، پیگیری مطالبات حقوقی در راستای حاکمیت، برگزاری مشاوره‌های حقوقی هفتگی رایگان برای موسسات عضو در شبکه، برگزاری جلسات و کارگاه‌های رایگان مرتبط با موضوعات مالیاتی، برگزاری جلسات و کارگاه‌های مختلف رایگان در حوزه توانمندسازی اعضا و توسعه آموزش، برگزاری دوره بلند مدت مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد با ۵۰ درصد تخفیف برای موسسات عضو، شبکه‌سازی بین موسسات مختلف از سراسر ایران و تامین اعتبارات و تجهیزات برای موسسات مناطق کم‌برخوردار از این طریق، برگزاری برنامه آموزشی برای موسسات خیریه منطقه چابهار با همکاری موسسه خیریه راهبری آلا، جلوگیری از تصویب قانون ۲۰ درصد مالیات بر ۸۰ درصد باقی‌مانده دارایی‌های موسسات خیریه در پایان سال مالی، برگزاری جلساتی با معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی درخصوص مشکلات تمدید مجوز برخی از موسسات عضو، برگزاری جلساتی با وزارت کشور در خصوص تمدید مجوز موسسات عضو و تمام موارد دیگری که در گزارش مستندی که خدمت همه عزیزان در مجمع و در فضاهای ارتباطی شبکه منتشر شده، موجود و در دسترس است.

در ادامه «فرشاد روحانی شهرکی» دبیرکل انجمن حمایت از کودکان توانمند خلاق (یکی از موسسات عضو شبکه) درخصوص مطالب مطرح شده گفت: من فقط قصد بیان یک اقدام شبکه ملی را دارم تا ببینیم تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد. خیریه‌ها تا کنون مورد آماج تهمت‌های مختلف قرار می‌گرفتند؛ شبکه به عنوان یک مرکز خیریه‌ها و موسسات مردم‌نهاد را در کنار یک‌دیگر جمع کرد و با بیانی مشترک در قالب بیانیه یا فعالیت‌های آگاهی بخش از این اتفاق جلوگیری کرد. همینطور نقشی که شبکه ملی در به‌‌روزرسانی اطلاعات، آموزش و آگاهی بخشی به موسسات جهت توانمندی و خودکفایی آن‌ها دارد چه مقدار می‌تواند ارزشمند باشد؟ من تمنا دارم که با توجه به این موارد بیاییم، جمع شویم، کنار هم باشیم و با شبکه‌سازی و حمایت از شبکه ملی نقش و تاثیر مهمی بر موسسات مردم‌نهاد و خیریه بگذاریم.

پس از این موارد «خسرو منصوریان» با سابقه بیش از پنجاه سال فعالیت خیرخواهانه از انجمن احیا ارزش‌ها با تاکید بر جایگاه مهم کار شبکه‌ای و سختی‌ها و مصائب بسیار این مسیر، مراتب تقدیر خود را خطاب به هیئت‌مدیره و مدیرعامل و تیم اجرایی شبکه مطرح و بر لزوم حمایت از این فعالیت تاکید کرد.

در ادامه یکی دیگر از حاضرین از مشکلات موجود در تعامل موسسات خیریه با مقامات حاکمیتی از جمله اداره مالیات و وزارت کشور مطالبی را مطرح کرد که مدیرعامل شبکه در پاسخ به این موضوع گفت: مطالب و مشکلات موجود را در قالب نامه به اطلاع شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه برسانید تا شبکه بتواند در این راستا اقدامات ممکن را انجام دهد.

این شخص در پاسخ مجدد از کندی روند این امر گله کرد و توان شبکه را در این باره کافی ندانست.

مدیرعامل شبکه نیز در پاسخ این امر را ناشی از ضعیف بودن قدرت شبکه دانست و افزود: متاسفانه حمایت حداکثری موسسات خیریه از شبکه ملی وجود ندارد. وقتی از ۱۱ هزار موسسه خیریه سراسر کشور تنها ۲۲۰ موسسه عضو شبکه اند و از این ۲۲۰ موسسه نیز تنها ۶۷ موسسه نسبت به پرداخت حق عضویت اقدام کرده‌اند؛ طبیعی است که قدرت شبکه کاهش یابد. قدرت در گرو حمایت همگانی و همراهی همه موسسات باهم است.

در ادامه «طیبه دهباشی» مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی (یکی از موسسات عضو شبکه ملی) ضمن عرض خسته نباشید به فعالین شبکه یک پاسخ کلی به شخصی که بابت عملکرد شبکه پرسش داشتند مطرح و بیان کرد: در تمام سالیان فعالیت خود در زمینه سازمان‌های مردم‌نهاد، همیشه احساس تنهایی می‌کردیم و هیچ‌گاه مشابه اصناف جایی را برای بیان مشکلاتمان نداشتیم. اکنون شبکه این خلا را پر کرده است. درخصوص حق عضویت نیز لازم است پرداخت گردد و اگر موسسه‌ای حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کند، نیاز به مماشات نیست و باید از عضویت شبکه خارج شود. بهتر است تفاوتی بین موسسه‌‌ حامی و غیر حامی معلوم باشد.

علیرضا آتشک در این باره تاکید کرد: خدمات شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه فقط برای موسساتی ارائه می‌شود که حق عضویت پرداخت کرده‌اند. تا کنون هر درخواستی که از جانب موسسات عضو مطرح شده ترتیب اثر داده شده است. پس از این اگر موردی از طرف موسسه غیر عضو گردد، ابتدا باید نسبت به تعیین وضعیت عضویت آن موسسه اقدام و سپس رسیدگی شود. مشابه اتفاق رقم خورده در ثبت‌نام با تخفیف دوره مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد برای موسسات عضو.

احمد قویدل نماینده انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی (یکی از موسسات عضو شبکه ملی) نیز در ادامه درخصوص ماهیت اشتباه سوالاتی همچون «چرا باید حق عضویت بدهیم؟»» یا «شبکه مگر چه خدماتی به ما می‌دهد؟» توضیحاتی بیان کرد. وی دلیل تشکیل شبکه ملی را هم سو شدن موسسات و هم افزایی توان‌های موسسات در راستای پیشبرد مطالبات دانست. همینطور مهمترین امتیاز پرداخت حق عضویت را داشتن حق انتخاب هیئت‌مدیره، بازرس و مشارکت در تصمیمات مهم شبکه نامید و آن را کافی خواند. قویدل امتیازات شبکه برای موسسات را منوط به ظرفیت‌های مالی موجود، اقدامات در حوزه‌های مختلف آموزش، تفریح و لینک شدن موسسات به یکدیگر تعریف کرد. وی متذکر شد که باید این سوال انحرافی را رها کرد و به دنبال تقویت هرچه بیشتر این اجتماع، گرد هم آمدن و شبکه ساختن بود تا قدرت بیشتری را در احقاق حقوق موسسات خیریه داشت.

مدیرعامل شبکه اذعان کرد: برای تامین منابع شبکه ملی سه راه وجود دارد؛ راه اول دریافت حق‌عضویت از موسسات عضو است. راه دوم فعالیت در حوزه کارآفرینی اجتماعی و کسب و کار است؛ که مانع رسیدن شبکه به امور مطالبه‌گری می‌گردد. راه سوم اعلام عدم توانایی موسسات خیریه در تامین هزینه‌های شبکه و درخواست تامین‌اعتبار از طریق اسپانسرها یا شرکت‌های دیگر است که این امر، در شان موسسات نیکوکاری و خیریه نیست و از استقلال شبکه می‌کاهد. ما قصد داریم در شبکه باهم بودن، قطره قطره جمع شدن و دریا شدن را یاد بگیریم.

رضا درمان مدیرعامل موسسه نوید و یکی از مدیران عامل سابق شبکه ملی در این باره یادآور شد: شبکه ملی در سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشته و احتمالا در سال آینده این رقم با ۵۰ درصد افزایش به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و چه بسا بیشتر هم خواهد رسید. مجموع درآمدها از حق عضویت دو میلیون تومانی در سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان بوده که اگر دو و نیم برابر هم شود حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد شد که در برابر مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان همچنان رقم کوچکی بوده و نسبت کمی دارد. به همین منظور درکنار افزایش حق‌عضویت که افزایش معقولی به حساب می‌آید؛ تلاش برای پرداختن آن توسط همه موسسات باید در راستای کار قرار گیرد و فراموش نشود. یادآوری دیگر در خصوص فعالیت‌های شبکه، تاثیر مهمی بود که بر پیش‌نویس قانون تشکل‌ها گذاشت که به اندازه کافی در اینجا به آن توجه نشد. ماده ۳۱ در خصوص منابع موسسات هیئت‌امنایی چگونه حذف شد؟ جلسات متعدد برگزار شده در مرکز پژوهش‌ها و تلاش‌های بسیار دوستان شبکه و تاثیراتی که بر ماده ۸۰ یا ۸۱ در خصوص عناوین قابل قبول درآمدهای موسسات خیریه گذاشته شد، ممکن ساختن کمک‌های اهدایی از اشخاص حقوقی و حقیقی خارج از کشور، مسئولیت‌های اجتماعی و موارد دیگری که حضور شبکه ملی و عملکرد آن در تحقق آن‌ها بسیار اهمیت داشت. افزایش حق عضویت نوعی سرمایه‌گذاری بر روی شبکه ملی است.

علیرضا جابر انصاری رئیس هیئت‌مدیره کانون اسلامی انصار نیز در این باره گفت: تلاش‌های هیئت‌مدیره شبکه بر ساختن خانه‌ایست که بتواند پذیرای یازده هزار موسسه خیریه سراسر کشور باشد که برای تحقق این امر باید کوشا بود. تلاش می‌کنیم تا این خانه ساخته شود، توان این موسسات درکنار هم گردآید و در مقابل موج مشکلات و سختی‌های مسیر کارگر شود.

در نهایت مبلغ پیشنهادی حق عضویت، با اکثریت آرا مورد تایید قرار گرفت.لازم به ذکر است که در مجمع برگزار شده «علی‌اصغر خامنوی» به عنوان رئیس مجمع، «احمد هوشنگی» و «رضا ماکولاتی» به عنوان ناظر و «فریده ابوالقاسمی» نیز به عنوان منشی مجمع فعالیت داشتند. همینطور اعضای هیئت‌مدیره شبکه ملی از جمله اشکان‌ تقی‌پور، فریبا مهدیون، محمدحسن داودی، پیمان‌مغازه، علی‌رضا آتشک، محمود اولیایی و علی‌اصغر خامنوی نقش موثر خود را ایفا کردند.

تقدیر از آقای بشکوه مجمع ۱۴۰۲ شبکه ملی موسسات نیکوکاری

در پایان از فعالیت‌های ارزشمند چندین ساله «عباس بشکوه» به سمت قائم مقام مدیرعامل در سال‌های اخیر و فعالیت‌های داوطلبانه چندین ساله «مهتاب درمان» در زمینه رسانه با اهدا لوح یادبود تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *