دومین نشست علمی تخصصی شبکه ملی (مدیریت منابع مالی در سازمان‌های مردم نهاد)

گزارش دومین نشست علمی، تخصصی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه

با موضوع ” مدیریت منابع مالی در سازمان‌های مردم نهاد “


برای مشاهده فیلم همایش روی لینک های زیر کلیک کنید .همایش مدیریت منابع مالی در سازمان‌های مردم نهاد


دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی،تخصصی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در تاریخ سه شنبه 18 آبان ماه برگزار شد. شبکه در راستای یکی از اهداف خود  “آسیب شناسی مؤسسات نیکوکاری و خیریه و ارائه راهکار برای رفع مسائل و مشکلات ”  نشستی تخصصی با موضوع ” مدیریت منابع مالی در سازمان‌های مردم نهاد ” و با مدیریت خانم دکتر فاطمه مهاجرانی، مدرس و رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی برگزار کرد. این نشست با حضور جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

خانم فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه پس از خوش آمدگویی و تشکر از برگزار کنندگان این نشست، گفت:

طبق جمع‌بندی های انجام شده درنشست 13 مهرماه شبکه، “مدیریت منابع مالی در سازمان‌های مردم نهاد” به عنوان موضوع دومین نشست علمی، تخصصی انتخاب شد. همچنین موضوعات “مدیریت پروژه” و “رسانه‌های اجتماعی” در سازمان‌های مردم نهاد برای برگزاری نشست‌های بعدی از طرف شما عزیزان پیشنهاد شده است و ما در تلاشیم تا پایان سال بتوانیم این دو نشست را برگزار کنیم. ما بسیار امیدواریم برگزاری این نشست‌ها بتواند دستاوردهایی خوبی برای کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی بعدی داشته باشد و بتواند بستری برای هم‌اندیشی‌ و از هم‌آموزی از طریق تجربه‌های بسیار ارزنده موسسات نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم نهاد فراهم کند.

در ادامه، نشست با مدیریت خانم دکتر فاطمه مهاجرانی، مدرس و رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی پیگیری شد. ایشان پس از خیر مقدم به شرکت کنندگان گفت :

بسیار خوشحالم از اینکه شاهد به ثمر نشستن تلاشی هستیم که از سال91 به صورت غیر رسمی و از سال93 به صورت رسمی آغاز شده است، و  امیدوارم این شبکه بتواند در رفع مشکلات این قشر از جامعه، تاثیرگذار باشد. به نظر من خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد گل‌های خوشبویی هستند که به رغم همه باران‌های اسیدی در ماندگاری طعم زیبای انسانیت می‌کوشند. ما باید تلاش کنیم با کمک حکمرانی‌های خوب و شرکتی بتوانیم حکمرانی‌های درست‌تری داشته باشیم و به دنبال آن بتوانیم شاهد مدیریت منابع مالی صحیح‌تری در موسسه خود باشیم.

مدیرت روابط خیریه‌ها کمک می‌کند تا مدیریت منابع مالی به شکل بهتری اجرا شود.  تحقیقات نشان می‌دهد که مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع مالی از جمله مهم‌ترین مشکلات موسسات خیریه و سمن‌ها هستند که البته بسیاری از این مسائل را می‌توان در قالب کدهای استاندارد شده در دنیا، دنبال کرد و پیش برد. این گونه نشست‌ها فرصت مناسبی است برای تبادل تجربیات موفق شرکت کنندگان و از آنجایی که در کشور ما انجام کار نیک دارای قدمت و سوابق طولانی است، ادبیات خوبی در این زمینه تولید کرده‌ایم و اکنون می‌خواهیم موضوعات مالی را از منظر حکمرانی خوب مدنظر قرار دهیم. حکمرانی خوب می‌تواند توسعه روابط را به دنبال داشته باشد و توسعه روابط نیز افزایش مشارکت را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، خیریه‌هایی که خوب کار می‌کنند مشارکت‌های بالایی نیز دارند، البته مشارکت تنها به معنی پرداخت نیست، بلکه به معنای همراه داشتن افراد نیز هست.

خانم مهاجرانی در ادامه افزود : حاکمیت قانون یکی از ارکان حکمرانی خوب است و اگر حکمرانی خوب 2 پایه داشته باشد، یکی از آنها شفافیت است و دیگری پاسخگویی و اگر یکی از این دو رکن در حکمرانی حضور نداشته باشد، بدون شک شاهد مشکلاتی اساسی خواهیم بود. همچنین شفافیت از موضوع‌هایی است که هم در آمارهای مالی باید رعایت شود و هم در جلب نیکوکاران. اطلاع از این‌که پول دریافت شده از نیکوکاران در چه مسائلی خرج می‌شود و به دست چه کسی می‌رسد، حق کسانی است که در خیریه‌ها کار می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند، در دنیا هم این مسائل به صورت قوانین بسیار مشخص رعایت شده است.

ارائه تجربیات آقای سیدمحمود آذین، مدیرعامل موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س):

آقای آذین در ارتباط با موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا(س) با تلاش در رفع مشکلات معیشتی مردم نیازمند کار خود را شروع کرد و اکنون در حوزه‌های پوشاک، بهداشت و درمان و آموزش نیازمندان نیز فعالیت می‌کند. روند کار در موسسه حضرت فاطمه زهرا (س) به این صورت است که در پی بازدید به صورت هر دو ماه یک‌بار و با توجه به مشکلات خانواده‌های تحت پوشش، نیازهای آنان اولویت‌بندی می‌شود و بر این اساس، موسسه آنچه را به خانواده‌ها می‌دهد که به آن نیاز دارند و تاکنون بیش از 2هزار خانواده تحت پوشش موسسه خودکفا شده‌اند.

آقای آذین ادامه داد : پرداخت وام و کمک هزینه تحصیلی به خانواده‌های نیازمند از جمله خدماتی است که موسسه ما ارائه می‌دهد و دانش‌آموزان در کنار تحصیل خود به یادگیری یک حرفه نیز مشغولند به گونه‌ای که پس از دریافت مدرک دیپلم، اگر قصد ادامه تحصیل نداشته باشند می‌توانند در شغل مورد علاقه خود به صورت حرفه‌ای به فعالیت بپردازند. یکی از مهمترین مواردی که باید مورد توجه موسسات خیریه و نیکوکاری قرار بگیرد ایجاد زیرساخت‌های مناسب است همچنین نظم و انضباط مالی، وجود شرح وظایف مشخص برای اعضای فعال در موسسه، شفافیت و پاسخگویی از محورهای بسیار مهم فعالیت در کار خیر هستند.

ارائه تجربیات خانم لیلی رضایی، مدیرعامل موسسه خیریه بهنام دهش‌پور:

خانم رضایی با تاکید بر اهمیت به وجود آمدن سمن‌ها گفت: با تقویت هرچه بیشتر شبکه‌های مردم نهاد، معضلات دنیا بهتر حل خواهد شد. شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه شروع خوبی برای پیوستگی سازمان‌های مردم نهاد و بنیادهای خیریه است، هرچند تاکنون تعداد کمی از این موسسه‌ها توسط این شبکه به هم وصل شده‌اند ولی شروع بسیار خوبی است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، همه این شبکه‌ها در سطح کره زمین به یکدیگر پیوند بخورند و این آرزو، دست نیافتنی نخواهد بود. هدف ما ارائه خدمات درمانی و حمایتی در سطح استانداردهای بین‌المللی به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها بدون محدودیت در سن، جنس، قومیت، مذهب و حتی مرحله بیماری سرطان است و موسسه ما در راستای کمک به تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی در حوزه درمان سرطان می‌کوشد.

خانم رضایی ادامه داد : به نظر من گام اول در روند تجهیز منابع مالی در سازمان‌های غیردولتی این است که اگر کسی می‌خواهد به موسسه کمک کند در ابتدا از اهداف، ماموریت و چشم‌انداز موسسه آگاهی کاملی داشته باشد، زیرا ایجاد شفافیت در کار، برای موسسه موفقیت را به همراه خواهد داشت. شناخت ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی، ارزیابی و پایداری منابع مالی عوامل موثر و مهمی در مدیریت منابع مالی هستند. همچنین ارزیابی به موقعع این فرصت را به موسسه می‌دهد که با شناخت نقات ضعف و قوت خود، بتواند در تقویت آن تلاش کند . در دنیا تامین مخارج معروف‌ترین بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های تحقیقاتی توسط نیکوکاران انجام می‌شود و این مساله باید در ایران نیز فرهنگ‌سازی شود و این فرهنگ‌سازی نیز بر عهده سازمان‌های مردم‌نهاد است.

ارائه آقای محسن ظریفیان، مدیرعامل شرکت آسیاکام، با موضوع ” تامین مالی جمعی در سازمان‌های مردم نهاد ” :

آقای ظریفیان در ارتباط با اهمیت تامین مالی جمعی در سازمان‌های مردم نهاد گفت : مشارکت با پول به نسبت اندک در گروهی از افراد با علایق مشترک، تامین اهداف مالی را در موسسات خیریه به دنبال خواهد داشت و پول اندک وقتی در تعداد زیاد مردم ضرب شود، یک جمعیت قدرتمند می‌سازد.

تامین مالی جمعی روشی است جهت تجمیع منابع به صورت گروهی برای تامین مالی پروژه های خیریه، اجتماعی، هنری، کارآفرینی و امثال آن و این امر، با استفاده از ابزار کمپین اطلاع‌رسانی و ارتباطات شبکه‌ای در فضای مجازی و کسب درآمد از طریق کارمزد و خدمات تسهیل‌گری با هدف حمایت از فعالیت‌های هنرمندان، کارآفرینان و نیازمندان و توسعه اشتغال محقق می‌شود. در دنیای امروز، بیشترین سرمایه‌ها در اختیار مردم است و در تمام دنیا برای اهداف بزرگ از کمک‌های کوچک و خرد مردم استفاده می‌شود.

آقای ظریفیان در ارتباط با طرح Crowd Funding توضیح داد: این نوع مدل تامین مالی در ابتدا برای استارتاپ‌ها به کار می‌رفت ولی موفق‌ترین الگوی آن در کارهای خیریه بوده، چون بدون انتظار جبران و فاقد خطرپذیری است. در این طرح، پلت‌فرمی آماده می‌شود تا همه بتوانند موارد خاص خود را در روی سایت نمایش دهند تا هم در جمع‌آوری کمک هزینه موفقیت بیشتری حاصل شود و هم فرد نیازمند برای دریافت خدمات خود به چندین جای مختلف مراجعه نکند.

وقتی یک نیاز درک می‌شود، دو پرسش در پیش رو قرار می‌گیرد: آیا باید برای این نیاز، خیریه‌ جدیدی ثبت شود یا این‌که به کار خیر، توسط موسسه‌های موجود رسیدگی شود؟ وقتی یک موسسه، مددجویی شناسایی می‌کند، نیازهای او سنجیده می‌شود و این نتیجه حاصل می‌گردد که رفع آنها از کمک یک موسسه خیریه، فراتر است، مثلا بیمار است، بد سرپرست است، از نظر مالی ضعیف است، و… در نتیجه نیاز است این شخص ایمن شود، بنابراین سایر موسسات همکاری می‌کنند تا با مشارکت خود در ایمن‌سازی این فرد بکوشند.

با توجه به تعداد انبوه خیریه‌ها باید سعی کنیم از موازی‌کاری بپرهیزیم. زیرا این انبوهی، جایگاه خیریه را تنزل می‌دهد، بنابراین آن نیاز روی پلت‌فرم قرار می‌گیرد و با آگاه‌سازی و همکاری سایر موسسه‌ها، نیاز مربوطه رفع می‌شود. امروزه تعداد پلت‌فرم‌های حاضر در سطح جهان ۴۷۰ پلت‌فرم است که از این تعداد، ۱۳۸ سایت در آمریکا قرار دارد.

آقای علی‌اصغر خامنوی، رییس هیات مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه:

آقای خامنوی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه شبکه توانسته جایگاه خود را در میان سازمان‌ها و موسسات خیریه باز کند، گفت: حضور حداکثری اعضا باعث غنای این مجموعه می‌شود چرا که این مهم با هم‌افزایی محقق خواهد شد. زمینه‌های مختلفی برای بحث و تبادل نظر در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد و تلاش در رفع مشکلات موجود با هم‌فکری و هم‌اندیشی نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت. ما در تلاشیم با اعلام فراخوان برای جذب مطالب علمی و مناسب در زمینه‌های مورد نظر، تا پایان سال همایشی وسیع‌تر با مشارکت تعداد بیشتری از اعضا برگزرا کنیم.

آقای خامنوی در ارتباط با مشکلات مالیاتی خیریه‌ها گفت : کارگروهی برای بررسی مسئله معافیت مالیاتی در مبالغ پرداختی خیرین و قابل قبول بودن این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل پذیرش مالیاتی تشکیل شده است و به دنبال آنیم که بتوانیم اقداماتی را برای تسهیل کمک‌های افراد و موسسات در رابطه با مالیات انجام دهیم.

خانم فاطمه مهاجرانی در پایان نشست به عنوان جمع‌بندی مطالب مطرح شده، گفت :

دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی از برگزاری نشست بعدی شبکه ملی در دانشکده شریعتی استقبال می‌کند. موضوعی که می‌تواند بسیار جدی به مدیریت منابع مالی کمک کند، حکمرانی خوب در درون خیریه‌ها و سازمان‌هاست که با رعایت ارکان و اصول آن می‌توان بسیار موفق عمل کرد.

ایشان در پایان به ارکان یک حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت : توسعه روابط، مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخ‌گویی، شکل‌گیری وفاق عمومی و همدلی ، عدالت، اثربخشی، کارزایی و مسئولیت پذیری از ارکان یک حکمرانی خوب است.