مصوبات «مناسب‌سازی شهری برای معلولین» اجرا نمی‌شود!

شهرام مبصر نماینده «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» در نشستی که به مناسبت روز جهانی معلولین و به همت ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شده بود، خطاب به مسئولین گفت: مادر من بر اثر عدم مناسب‌سازی فضاهای شهری جانش را از دست داد! سال‌ها تلاش کرده‌ام تا به گوش مسئولین برسانم که مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری موضوع جدی و مهمی، نه تنها برای معلولین بلکه برای همه شهروندان جامعه است. تعداد جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود اهمیت چندانی ندارد بلکه آن چیزی که نیاز داریم خروجی جلسات است. در گزارشات شما در سطح شهر تهران،  ۲۰۰ کیلومتر مناسب‌سازی انجام شده است. در کجا این مناسب‌سازی را می‌بینیم؟ از کدام مدینه فاضله سخن می‌گویید؟ آن دورانی که کار نمادین انجام می‌شد گذشته است ما نیاز به توسعه داریم.

وی ادامه داد: مصوباتی در مورد مناسب‌سازی شهر برای معلولین وجود دارد که اجرا نمی‌شود. وقتی شهرداری پروژه‌ای را برای بهروری شهروندان افتتاح می‌کند. چه پاسخی برای شهروند معلول که به آنجا می‌رود و آن فضا برای او مناسب‌سازی نشده است وجود دارد؟

مبصر افزود:آن زمانی که یه فرد دارای معلولیت را می‌نشاندیم و دست ترحم بر سرش می‌کشیدیم گذشته است. امروزه تعداد کسانی که با وجود معلولیتشان در عرصه‌های مختلف درخشیده‌اند کم نیست.

جامعه معلولین عوارض و مالیات پرداخت می‌کند و توقع دارند که بتوانند از امکانات رفاهی شهری نیز بهره ببرند. چرا ما حتی نمی‌توانیم از حمل و نقل شهری بدون دغدغه استفاده کنیم؟

وی در پایان خواستار اجرای هرچه تمام‌تر مصوبات ستاد مناسب‌سازی و نظارت او بر پروژه‌های عمرانی شهری شد تا شهری مناسب‌تر با نیازهای معلولین داشته باشیم. لازم به ذکر است؛ این جلسه به مناسبت ۱۲ آذرماه، مصادف با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت با موضوع «مناسب سازی فضای کالبدی و مبلمان شهری تهران» برگزار شده است.