وبینار پرسش و پاسخ درحوزه قوانین مالیاتی و معافیت های مالیاتی

وبینار پرسش و پاسخ به سوال های شما درحوزه قوانین مالیاتی و معافیت های سمن ها

هرآنچه از مالیات و حسابرسی مالیاتی لازم است بدانید

  • این وبینار در روز جمعه مورخ ( نوزدهم تیرماه 1400) برگزار شد .
  • سخنران : جناب آقای نادر میرزایی (مدیرمالی جامعه یاوری فرهنگی ، مدیرمالی هولدینگ نوین پولیت پاسارگاد )

 

پرسش و پاسخ به سوالات مالیاتی

استفاده از ظرفیت معافیت های مالیاتی برای سازمان های نیکوکاری و خیریه همواره یکی از چالش های این سازمان ها در مواجهه با دولت و بخصوص سازمان امور مالیاتی بوده است. سازمان امور مالیاتی با توجه به فعالیت های عام المنفعه و نیکوکاران این موسسات با استفاده از ماده 139 قانون مالیات های مستقیم ( بندهای ط و ی ) فرصت استفاده از معافیت های مالیاتی را برای آنها فراهم آورده است. البته استفاده از این فرصت معافیت مالیاتی مستلزم انجام تکالیف قانونی و طی نمودن فرآیندهای تعریف شده می باشد.

بر اساس آنچه که قانون مشخص نموده، سازمان های مردم نهاد ( سمن ها و موسسات خیریه ) باید مراحل و تکالیف زیر را طی نمایند:

الف. اصلاح اساسنامه موسسه خیریه یا سمن به نحوی که  عنوان خیریه در نام موسسه ثبت شده ، و متن اساسنامه متضمن رعایت اصل عدم تضاد منافع در سازمان باشد.

ب. مراجعه به سازمان امور مالیاتی ( شعبه ای که پرونده موسسه در آنجا رسیدگی می شود ) و ارائه درخواست کتبی مبنی بر تعیین ناظر مالیاتی و پی گیری موضوع تا معرفی ناظر مالیاتی.

پ. ایجاد حسابداری متمرکز و منظم به نحوی که بتواند گزارشات کامل و کافی از تمام تراکنش های مالی موسسه (دریافت و پرداخت ) با تفکیک پروژه ها یا سرفصل های عملکرد ارائه نماید.

ت. ارائه گزارشات مرتب در دوره های فصلی به ناظر مالیاتی و پی گیری تا دریافت اظهار نظر مکتوب ناظر مالیاتی نسبت به عملکرد موسسه.  لطفا توجه فرمایید که گزارشات فصلی ناظر مالیاتی جایگزین رسیدگی قانونی ممیز مالیاتی نبوده و صرفاً مسیر را برای رسیدگی ممیز مالیاتی هموارتر می نماید.

ث. تنظیم اظهار نامه مالیاتی در پایان سال مالی بر اساس آنچه که در اساسنامه موسسه آورده شده است.ج. تصویب حسابهای موسسه در هیات مدیره و هیات امنا در قالب مجمع عمومی عادی ( یا فوق العاده )

چ. ارسال اظهار نامه مالیاتی تکمیل شده به سازمان امور مالیاتی و دریافت کد رهگیریح. تهیه گزارش حسابرس قانونی ( برای همه موسسات الزامی نیست.  لطفا برای اطلاع از جزئیات بیشتر به قوانین مربوطه مراجعه نمایید ).

 

نکته مهم در این مسیر سردر گمی و بلاتکلیفی بسیاری از موسسات نیکوکاری و خیریه در رابطه با تکالیف قانونی خود می باشد.  برخی از دلایل عمده این سردرگمی پیرامون موضوعات مالیاتی و معافیت های مربوطه عبارتند از:

  • عدم ایجاد یک واحد حسابداری متمرکز و حرفه ای برای ثبت و نگهداری حسابهای عملیاتی موسسه
  • جدی گرفته نشدن مسئولیت های قانونی موسسه خیریه در قبال قانون از سوی هیات مدیره
  • عدم تمرکز جلسات هیات مدیره بر موضوعات مالی و حسابداری که شاید به دلیل عدم وجود متخصص مالی در میان آنها باشد.
  • عدم آشنایی با قانون و پیامدهای ناشی از عدم تمکین به قانون
  • تمرکز بیش از حد بر عملیات اجرایی و پروژه ها و جدی نگرفتن موضوعات ستادی مثل حسابداری

در این وبینار ما تلاش داشتیم تا فضای گفتگو با مدیران ارشد سازمانهای نیکوکاری و خیریه را با مشاوران مالی در شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه فراهم آورده و ضمن ایجاد فرصت انتقال تجارب فی ما بین سازمان های مردم نهاد، به پرسش های آنها به نحو مقتضی پاسخ دهیم.

[divider height=”56px” color=”rgb(255, 255, 255)”]

[row]

[col span=”8″ span__sm=”12″ divider=”0″ bg_color=”rgb(220, 220, 220)” text_depth=”4″]

برای مشاهده فیلم همایش روی دکمه پخش فیلم کلیک فرمایید

[/col]
[col span=”4″ span__sm=”12″]

[video_button video=”https://player.arvancloud.com/index.html?config=https://iranngonetwork.arvanvod.com/Vbxm3MAKQl/dx61YwlMzw/origin_config.json” size=”157″]

[/col]

[/row]

پرسشو پاسخ به سوالات مالیاتی