مدیرعامل انجمن حامی: اثر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در نسل‌های بعد نمایان می‌شود

مدیرعامل انجمن حامی

«انجمن حمایت از توسعه فضاهاى آموزشی و فرهنگى حامى» یکی از موسسات نیکوکاری خوشنام ایران است . در پَسِ ۲۳ سال فعالیت‌ مستمر این انجمن، تجربه‌های ارزشمند بسیاری نهفته است ! با این حال متولیان حامی به تجربه خویش اکتفا نکرده‌اند و در صدد تدوین برنامه استراتژیک سازمان خود برآمده‌اند که بر پایه اصول علمی مدیریتی بنا شده است تا به هدف خود که چیزی جز عدالت آموزشی در کشور نیست، برسند ! این انجمن خود را موظف می‌داند تا برای دسترسی کودکان کم‌برخودار به آموزش تلاش کند. یاران این انجمن معتقدند که آموزش اصولی پایه می‌تواند بر همه جوانب جامعه اثرگذار باشد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد. انجمن حامی با همت داوطلبین  اداره می‌شود، داوطلبینی متخصص و تحصیلکرده که معتقدند به دلیل احساس مسئولیت اجتماعی و استفاده از امکانات جامعه، دِینی به گردن دارند که باید ادا شود ! مسیر انجمن حامی با ۹ نفر آغاز شد و پس از ۲۳ سال این عدد به ۱۵۰ نفر نیروی داوطلب، رسیده است ! در  دفتر مرکزی حامی نیز برای پیشبرد امور دفتری ۱3 نفر نیروی اداری مشغول به کار هستند.

افسانه قربانی مدیرعامل و یکی از مؤسسان “انجمن حمایت از توسعه فضاهاى آموزشی و فرهنگى حامى” در گفت‌و‌گو با رسانه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، اظهار کرد: سال ۸۰ ایده تاسیس سازمانی مردم‌نهاد که بتواند از توسعه فضاهای آموزشی در ایران حمایت کند در گروه دوستانه ما مطرح شد. این ایده از گفته یکی از دوستان ما که در فرانسه زندگی می‌کرد و شاهد فعالیت سازمان های مردم نهاد در آن جا بود نشات می‌گرفت. گفته او ما را به فکر وا داشت و تصمیم‌ گرفتیم در این راستا قدمی موثر برداریم.

وی ادامه داد: زمانی که انجمن حامی به دنبال انتخاب جامعه هدف خودش بود، بسیاری از افراد مسئولیت‌پذیر جامعه برای حل آسیب‌هایی همچون اعتیاد و کارتن‌خوابی، کارآفرینی زنان، کودکان‌کار و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری… تلاش می‌کردند. به همین جهت هدفمان را با نگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ «حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی» در ایران، انتخاب کردیم! ما معتقدیم اگر افراد، از شرایط کافی برای «آموزش صحیح »برخوردار باشند، از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه پیشگیری خواهد شد!

قربانی گفت: ما نیاز داشتیم در مناطقی متمرکز شویم که به مقوله آموزش کودکان توجه کمتری می‌شد. در اساسنامه حامی به ساخت مدرسه و ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی تاکید شده است. بنابراین ما خودمان را متعهد می‌دانیم که فقط در همین محدوده فعالیت کرده و از سایرفعالیت ها در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی پرهیزکنیم. ما می‌خواهیم فرد را از طریق آموزش توانمند کنیم تا بتواند نیازهای زندگی خود را تامین نماید.

مدیرعامل انجمن حامی با بیان اینکه فعالیت داوطلبانه مسئولیت اجتماعی همه افراد است گفت: بسیاری از افراد در مواجهه با فعالیت انجمن حامی می‌پرسند: «مگر مدرسه‌سازی وظیفه دولت نیست پس چرا شما این مسئولیت را قبول کرده‌اید؟» باید بگوییم دولت کار خودش را می‌کند و ما هم مسئولیت اجتماعی خودمان را انجام می‌دهیم !

وی با اشاره به لزوم پذیرش جامعه محلی اظهار کرد: نمی‌توانستیم به یک‌باره وارد منطقه‌ای بشویم و بخواهیم تغییری ایجاد کنیم. لازمه ورود به هر منطقه‌، پذیرش جامعه محلی است. جامعه محلی نیز ما را با ساخت مدرسه و فضاهای فرهنگی برای فرزندانشان می‌پذیرفت!  با این نگاه در دوم دی ماه سال ۱۳۸۰ توانستیم به صورت رسمی فعالیت‌های “انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی حامی” را آغاز کنیم. یک سال پیش از این نیز به برنامه‌ریزی و مطالعه برای چگونگی فعالیت‌ها در جهت اثرگذاری بیشتر پرداختیم.

قربانی در توضیح مناطق فعالیت انجمن افزود: حامی به صورت متمرکز در استان‌های ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان، کردستان و آذربایجان غربی خدمات فرهنگی و آموزشی ارائه می‌دهد. البته فضای آموزشی صرفاً فیزیکی نیست و می‌تواند به صورت مجازی هم فراهم شود به همین علت هم در دوران کرونا برای آموزش از راه دور دانش آموزان تبلت هایی تهیه و ارسال شد تا بتوانند در فضای مجازی و به صورت آنلاین تحصیل کنند. آموزش با کیفیت در همه جوانب جامعه اثر پایدار می‌گذارد.  هم‌اکنون حامی توانسته است ۷۵ مدرسه و ۵ سالن ورزشی، ۱ زمین مینی فوتبال و ۲ پژوهش سرا در مناطق کم ‌برخوردار بسازد، ۸۰ کتابخانه روستایی تجهیز و ۶ کتابخانه تاسیس و تجهیز نماید و بیش از ۴۰ کتابخانه مدارس را ایجاد نماید. همچنین مفتخر به اعلام تحصیل بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز در مدارس حامی است!

انجمن حامی با ۱۰ کارگروه تخصصی که همگی از داوطلبین هستند اداره می‌شود!

مدیرعامل حامی  با اشاره به اینکه این موسسه از ۱۰ کارگروه تخصصی برخودار است گفت: در قدم‌های نخست توانستیم درروستای «نجنه علیا» کردستان مدرسه‌ای بسازیم. در بررسی‌ها با خود اندیشیدیم که پس از ساخت این بنا، اگر به تهران بازگردیم چه اتفاقی در انتظار این مدرسه است؟ به همین علت، “کارگروه پشتیبانی از فضاهای آموزشی و فرهنگی” در انجمن حامی طراحی شد و با حمایت داوطلبین متخصص این حوزه، آغاز به کار کرد!  این کارگروه وظیفه بررسی نوع و شیوه آموزش معلمان بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته، نحوه برخورد معلم‌ها با دانش‌آموزان، ورودی و خروجی تحصیل دانش‌آموزان، رفع نیاز های آموزشی دانش آموزان و حمایت تحصیلی از آنان در طی سال، تامین سرویس دانش آموزان، ارسال تجهیزات ورزشی، تجهیز کتابخانه های مدارس و اجرای طرح تابستانی درمدارس، شیوه استفاده کاربری صحیح از بنای ساخته شده و … را بر عهده دارد تا مناطق کم‌برخوردار بتوانند به بهترین شکل ممکن از فضای آموزشی و فرهنگی فراهم شده در راستای توسعه فردی و گروهی خود بهره ببرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از موارد عده ای صرفا با ساخت بنای مدارس در مناطق کم‌برخوردار کار خود را تمام شده می‌دانند و دیگر از سرنوشت آن بنا بی‌اطلاع‌اند توضیح داد: در بررسی و مطالعه مناطق با ساختمان مدارسی مواجه شدیم که چند سال پس از ساخت به دلیل عدم نیاز و نبود پشتیبانی به انبار علوفه در روستاها یا مخروبه‌ای در شهرها، تبدیل گشته بود. به تجربه می‌دانستیم که سرمایه ی بسیاری برای ساخت این مدارس هزینه شده است. دریافت ما این بود که مکان یابی دقیق برای ساخت فضای آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل “کارگروه تحقیق” در انجمن حامی تشکیل شد تا در بررسی منطقه ویژگی‌هایی همچون مهاجر‌پذیری، امکانات زیر ساختی همچون برق، آب، جاده، جمعیت جوان و … که موجب رونق منطقه می‌شود را در نظر بگیرند. امکان ندارد بدون بررسی شاخص‌های کارگروه تحقیق که مطالعات میدانی دقیقی دارند، برای ساخت مدرسه‌ای از طرف انجمن حامی اقدام شود. ضمن اینکه به کمک این کارگره می‌توانیم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و به بازسازی مدارس موجود و قابل استفده بپردازیم. این تحقیقات به ما کمک می‌کند که تصمیم بگیریم در یک منطقه چه مدرسه‌ای تاسیس و یا بازراه‌اندازی شود.

افسانه قربانی ادامه داد:  برای مثال در نجنه علیا کردستان مدرسه راهنمایی دخترانه (متوسطه اول در نظام آموزش و پرورش کنونی) تاسیس کردیم زیرا در ایران مدارس ابتدایی در همه مناطق طبق قانون باید وجود داشته باشد و دارد. اما برای مقاطع تحصیلی بالاتر ضرورت خاصی در مناطق کم‌برخودار احساس نشده است. در آن منطقه پسران توانایی ادامه تحصیل در شهر را داشتند اما سقف تحصیل دختران به دلیل محدودیت‌های جنسیتی در خانواده، پنجم ابتدایی بود که پس از آن نیز درگیر کودک همسری می‌شدند!

اصولا انجمن حامی توجه ویژه ای به تحصیل دختران خصوصاً در مقاطع بالاتر تحصیلی دارد!

وی افزود: ممکن است طبق تحقیقات متوجه شویم، پسران به دلیل عدم ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و کمبود شغل به سمت شغل‌های کاذب و خلاف قانون همچون سوخت‌بری روی ‌آورند! در این شرایط تصمیم انجمن حامی تاسیس مدرسه متوسطه اول و دوم برای پسران می‌تواند باشد! در این خصوص نیز به هنرستان پسرانه توجه ویژه ای می شود.

قربانی در توضیح کارگروه دیگری از حامی اذعان کرد: یکی از شرکای کاری ما «سازمان نوسازی مدارس کشور» است. پس از تجربه فعالیت‌های مشترک با این سازمان، متوجه طولانی شدن فرایندها و فرسودگی کارها شدیم. به همین علت «کارگروه فنی انجمن حامی» را تشکیل دادیم تا کارها با روند و سرعت بهتری پیش برود.  این کارگروه از چند مهندس معماری، سازه، تاسیسات، عمران، شهرسازی و … تشکیل شده است که جلساتی را به صورت مرتب برای بررسی ساخت مدارس برگزار می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حامی ادامه داد: پس از سال‌ها فعالیت تعدادی نیروی ‌انسانی مورد نیاز انجمن حامی افزایش یافت و ما را به تشکیل «کارگروه منابع‌‌انسانی» ترغیب کرد! همینطور «کارگروه روابط‌عمومی» را برای ارائه گزارش فعالیت‌های انجمن به جامعه و مخاطبین طراحی کردیم؛ در زمان شکل‌گیری این کارگروه، «کارگروه کتابخانه» نیز برای تجهیز و ساخت کتابخانه‌های روستایی به جهت استفاده تمامی اهالی منطقه نه صرفا دانش‌آموزان تشکیل شده بود. پس از آن می‌توان به «کارگروه آی‌تی» اشاره کرد که برای سامان‌دهی فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد. و نیز برای پابرجا ماندن تمامی این فعالیت ها احتیاج به «کارگروه جذب مشارکت» برای تامین منابع مالی احساس شد. همچنین ایجاد «کارگروه طرح و برنامه» انجمن که به اجرای صحیح برنامه‌های عملیاتی اشراف دارد. در نهایت شورای مدیرانی وجود دارد که بتواند با رصد فعالیت‌ها در کارگروه‌ها انسجام ایجاد کند. برای اجتناب از کارهای جزیره‌ای، رشد متوازن انجمن در همه کارگروه‌ها نیاز است به همین سبب هر کارگروه مدیر و دبیری دارد که اجرای صحیح فعالیت‌ها و هم‌مسیر بودن با کارگروه‌های دیگر را پیگیری می‌کند!

ترسیم نقشه راه برای رسیدن به هدفی والا

افسانه قربانی با اشاره به لزوم برنامه استراتژیک در سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: حدود 12سال پیش متوجه کمبود نقشه راه در انجمن حامی شدیم. این نیاز ما را به سمت تدوین برنامه استراتژیک، هدف‌گذاری دقیق‌تر و تعیین چشم‌انداز و ماموریت وا داشت. نسخه نهایی این برنامه استراتژی پس از سه بازنگری، سال گذشته در اختیار اعضای انجمن حامی قرار گرفت! تمام کارگروه‌های نام‌برده شده در خدمت پیش‌برد اهداف و چشم‌انداز استراتژیک هستند.

وی افزود: آنچه که ما برای کودکان کم‌برخوردار پیش‌بینی کرده‌ایم در سه سطح «آموزش سواد پایه» ، «مهارت‌آموزی»، و «تحصیلات آکادمیک» خلاصه می‌شود. “کارگروه آموزش” انجمن نیز برای رفع نیاز های آموزشی معلمان و دانش آموزان تاکنون گام های موثری برداشته است. حامی کمک می کند تا دانش‌آموزان به سطح دریافت مدرک دیپلم برسند. متاسفانه آمارها، خروج درصدی بالا از فارغ‌التحصیلان متوسطه دوم نسبت به ورودی آنان در مدارس ابتدایی را نشان می‌دهد که این ریزش دانش‌آموزان دلایل مختلفی همچون کودک‌همسری دختران، ترک تحصیل برای کسب درآمد از طریق شغل‌های کاذبی مثل سوخت‌بری برای پسران ، محدودیت‌های فرهنگی برای ادامه تحصیل، فقر، مشکلات اقتصادی و کمک به معیشت خانواده را دارد.

اثر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در نسل‌های بعد نمایان می‌شود

انجمن حامی تلاش می‌کند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ شرایط ادامه تحصیل و حداقل اخذ مدرک دیپلم برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار را فراهم کند.  انجمن حامی می‌داند که تحصیل به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و برای ساختن آینده‌ای بهتر، کودکان باید به یادگیری مهارت‌های زندگی مجهز شوند. آموزش مهارت‌هایی همچون حل‌مسئله، کار گروهی ،ارتباط موثر، کنترل خشم و … می‌تواند باعث افزایش تاب‌آوری اجتماعی در بزرگسالی شده و از بسیاری اتفاقات ناگوار پیشگیری شود.

مدیرعامل حامی در این باره گفت: می‌دانیم که کار فرهنگی، طولانی و دیربازده‌ است اما امید داریم، با این آموزش‌ها کودک وقتی به بزرگسالی برسد نسبت به نسل قبل خود بهتر عمل کند. می‌توان آمارها را بررسی کرد و به این گزاره که «حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در بعضی مناطق به بهبود شرایط اجتماعی و کاهش کودک ‌همسری کمک کرده است» رسید. وقتی طی دو دهه گذشته یک سمن برای فعالیت آموزشی و فرهنگی به منطقه ای وارد می‌شد می‌دانست که اثر فعالیتش را نه همان موقع بلکه در چند نسل آینده خواهد دید! حامی در مناطق سیستان و بلوچستان حضوری ۲۰ ساله دارد!

حامی آموزش مستقیم ندارد بلکه ضعف‌های آموزشی را برطرف می‌کند!

افسانه قربانی با توضیح اینکه «انجمن حامی خود را موظف به آموزش مستقیم دانش‌آموزان نمی‌داند بلکه تسهیل‌گری است که با شناسایی ضعف‌های آموزشی در صدد آموزش به معلمان برمی‌آید» اضافه کرد: ما در حامی با جذب مشارکت نیکوکاران توانسته‌ایم بهترین مدرسین تهران را به همکاری بخوانیم تا در مناطق کم برخوردار به معلم‌ها، برای تدریس هرچه صحیح‌تر دروس، آموزش‌های تخصصی در زمینه علمی، چگونگی اداره کلاس، مهارت کار گروهی و …آموزش بدهند!

وی با اشاره به کمپین «حمایت تحصیلی» که هر ساله پیش از آغاز سال تحصیلی اجرا می‌شود افزود: هر ساله به کمک حامیان بسته‌های نوشت‌افزار تهیه می‌شود و به مدارس تحت حمایت انجمن حامی اهدا می‌گردد تا به دست تمامی دانش‌آموزان برسد. دلیل اینکه به تمام دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی خانواده بسته نوشت‌افزار هدیه داده می‌شود حفظ عزت‌نفس دانش‌آموزان کم‌برخودار است. همچنین هرساله به تمامی کودکان و بزرگ‌سالانی که از فضاهای ورزشی ساخته شده توسط حامی استفاده می‌کنند تجهیزات ورزشی مناسب مثل کفش و لباس ورزشی اهدا می‌شود تا بتوانند با بهترین شرایط ممکن به شکوفایی استعدادهای خود بپردازند.

در بعضی از مناطق، خانواده به دلیل عدم توان مالی برای تامین سرویس رفت‌و‌آمد تصمیم به ترک تحصیل فرزندش می‌گیرد! برای حل این مشکل تصمیم‌گرفتیم تا هزینه سرویس‌ رفت‌و‌آمد را برای دانش‌آموزانمان تامین کنیم. اما سال گذشته از پس گرانی هزینه‌ها بر نیامدیم! کمپینی در این راستا طراحی شد تا بتوانیم هزینه رفت‌وآمد ۱۰۰۰ دانش‌آموز دختر برای ۹ ماه سال تحصیلی را فراهم کنیم این کمپین با مهربانی مردم ایران توانست بودجه رفت‌‌و‌آمد به مدرسه را برای ۱۲۰۰ دانش‌آموز تامین کند!

وی با توضیح اینکه انجمن حامی سعی دارد در مناطقی مدرسه بسازد که تعداد بیشتری از دانش‌‌آموزان بتوانند در آن به ادامه تحصیل بپردازند گفت:  سال 1401 دبیرستان دخترانه‌ای که در بخش تلنگ در قصرقند س.ب ساخته‌ایم در دو مقطع متوسطه اول و دوم توانست ۴۴۰ دانش‌آموز را ثبت‌نام کند! این عدد به دلیل شرایط مناسبی است که حامی برای تحصیل دختران فراهم کرده است.

خود را از جامعه محلی جدا نمی‌دانیم

افسانه قربانی با بیان این که اگر ارتباطی دوستانه و مثبت بین سمن ها و جامعه محلی وجود نداشته باشد تأثیر فعالیت های داوطلبی و نیکوکارانه کم و یا حتی منفی می‌شود تأکید کرد، هنوز بین فعالیت های سازمان های مردم نهاد و مردم محلی فاصله است و تا زمانی که این ارتباط نزدیک و همسو شکل نگیرد فعالیت ها موثر نخواهد بود.  “انجمن حامی” تلاش می کند خود را در کنار جامعه محلی قرار دهد.

 ما به دنبال این هستیم که که کودکان موجودیت و هویت خود را بپذیرند و اعتماد به نفس داشته باشند. عزت نفس چیزی است که اگر در کودکی تقویت شود در آینده ماندگار خواهد شد.

در ارسال هدایا و ارائه خدمات نیز حفظ شأن و کرامت انسانی افراد بسیار مهم است و نباید به حرمت افراد خدشه وارد شود.

کودکان ایران از قومیت های متنوعی چون بلوچ، کرد، آذری، عرب و ….. هستند و با زبان های مختلفی گفت و گو می کنند.

حفظ نزدیکی آن ها به یکدیگر و شکل دادن ارتباطی مشترک بین آن ها می تواند به هویت ایرانی بودن آن‌ها کمک کند.

کودکان برای ورود به کتابخانه صف می‌کشند!

وی ساخت و تجهیز کتابخانه را یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های انجمن دانست و گفت: تا کنون در مناطق کم‌برخودار روستایی و شهری ۶ کتابخانه توسط “انجمن حامی” ساخته و تجهیز شده است! همچنین ۸۰ کتابخانه درروستاها و 40 کتابخانه در مدارس تجهیز شده که اثرات فرهنگی خوبی را در این مناطق بر جای گذاشته است. در این مناطق که امکانات تفریحی بسیار محدود است، حضور کتابخانه‌ای که اتاق کودک و بازی هم دارد برای کودکان بسیار جذاب است. گزارش‌هایی به ما رسیده که در بعضی از روستاها، بچه‌ها به نوبت از ساعت ۹ صبح پشت در کتابخانه کشیک می‌دهند تا کتابدار از راه برسد و بروند دوستانشان را خبر کنند! عکس‌هایی داریم که نشان می‌دهد کودکان برای ورود به کتابخانه صف کشیده‌اند!

مدیرعامل حامی افزود: کتابداران از اهالی محله هستند و توسط انجمن حامی به صورت تخصصی آموزش می‌بینند که چگونه با بچه‌ها برخورد کنند تا به مطالعه و خواندن کتاب، بیش از پیش جذب شوند. قصه‌خوانی، بلند‌خوانی، خلاصه‌گویی توسط کودک، تشویق کودک به کشیدن نقاشی داستانی که شنیده است و … از فعالیت های کتابخانه ها است ! کتابداری که انتخاب می‌شود تا با بچه‌ها در ارتباط قرار بگیرد باید کار آزموده باشد و اثر مثبت بر ذهن بچه‌ها بگذارد! فعالیت‌ کتابخانه‌ها تنها به بازی و خواندن کتاب محدود نمی‌شود، در بسیاری از موارد، کتابدار، کودکان را به گشت و ‌گذار‌های محلی با هدف آشنایی و حفظ محیط زیست می‌برد، مناسبت های مهم را با بچه ها مطرح کرده با هم نقاشی میکشند وکاردستی می سازند!

کوچک‌ترین محیطبان ایران جاودانه شد!

قربانی در ادامه گفت: حتما شما هم شنیده‌اید که در سیستان و بلوچستان تمساح پوزه کوتاه ایرانی به نام «گاندو» زیست دارد! گاندوها در خطر انقراض بوده و بسیار هم خطرناک و آسیب‌زننده هستند. کتابداران ما به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند که اگر روزی با گاندو مواجه شدند نه خود آسیب ببینند نه به این موجود در خطر انقراض آسیبی بزنند!

وی افزود: کودکی ۹ ساله به نام «زکریا بشیره» در روستای ریکوکش نزدیک هوتک ( برکه‌های آب در سیستان و بلوچستان که زیستگاه جانوران است و در زمان بی‌آبی، مردم آب مصرفی خود و احشامشان را از آنجا تامین می‌کنند) با گاندو مواجه می‌شود بلافاصله پیراهن بلوچی خود را درمی‌آورد، پوزه این تمساح کوچک را می‌بندد و او را به مرکز حفظ و نگهداری گاندو زیر نظر سازمان محیط‌زیست تحویل می‌دهد! زکریا پس از این اتفاق با عکسی که محیطبان از او در آن لحظه ثبت می‌کند، معروف می‌شود و لقب «کوچک‌ترین محیطبان ایران» و «همیار محیط‌زیست» را از آن خود می‌کند و نشان خرس قهوه ای می گیرد. زکریا را آن زمان نمی‌شناختیم اما با این اتفاق آوازه شجاعت و نیکی زکریا به انجمن حامی نیز رسید!

وی توضیح داد: سه سال بعد، زکریا زمان بازگشت از مدرسه توسط ماشین‌های سوخت‌بر که با سرعتی غیرقانونی از جاده‌ها می‌گذرند تصادف می‌‌کند و جان خود را از دست می‌دهد! این سومین تصادفی بود که در یک ماه منجر به کشته شدن یک کودک و آرزوهایش شده بود! با این اتفاق ناراحت‌ کننده برآن شدیم تا به نام زکریا کودکی که قهرمانی کوچک بود مدرسه‌ای بسازیم! کمپینی برای ساخت مدرسه‌ای به نام او راه‌اندازی کردیم و با حمایت‌های مردمی توانستیم منابع مالی برای ساخت مدرسه را تامین کنیم، این مدرسه هم‌اکنون در حال ساخت است و امید داریم که به زودی به بهره‌وری برسد. مدرسه ای به نام “زکریا بشیره”

توسعه پایداری که چرخه فقر را متوقف می‌کند!

وی در پایان با اشاره به تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها در کشور ایران افزود:  همه افرادی که با قصد فعالیت نیکوکارانه و انجام مسئولیت اجتماعی پا به مناطق کم برخوردار می‌گذارند نه تنها باید برای سنن، ارزش‌ها، پوشش و آداب فرهنگ‌های مختلف احترام قائل شوند. بلکه بهتر است کاری کنیم که مردم خودکفا شوند و نیازمند رفع نیاز‌های اولیه نباشند. «آموزش» تنها مسیر رسیدن به توسعه پایدار و پیشگیری از فقر است. ثروتمندترین انسان‌ها هم اگر دانش‌ و درک استفاده صحیح از ثروت‌ را نداشته باشند به نوعی فقیر محسوب می‌شوند.

شفافیت مالی

آخرین نکته این که شفافیت مالی برای سازمان های مردم نهاد یک اصل است و انجمن گزارش های مالی مستمر برای سازمان های مرتبط تهیه می کند و حدود ۳ سال است که حساب های انجمن حسابرسی شده و بر روی سایت انجمن قابل مشاهده است.

با آرزوی ایرانی آباد برای هموطنانمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیرعامل انجمن حامی